'Gletsjers op Mars vol met ijs'

Volgens Deense onderzoekers is Mars rijk aan gletsjers vol met ijs. Dat maken ze op uit radarmetingen van de ruimtesonde Mars Reconnaissance Orbiter. Eerder dacht men dat de gletsjers vooral uit modder en koolstofdioxide bestonden.

Foto van het oppervlak van Mars, vrijgegeven door NASA. Beeld epa

Dat Mars voor een deel bedekt is met gletsjers was al bekend. Wetenschappers dachten echter dat die vol zaten met bevroren modder of koolstofdioxide, in plaats van water. Nu laat een in 2005 gelanceerde ruimtesonde van NASA met radarmetingen zien dat het toch vooral water is dat de gletsjers opmaakt. De onderzoekers van het Niels Bohr Instituut (Universiteit van Kopenhagen) publiceerden hun resultaten in het wetenschappelijke tijdschrift Geographical Research Letters.

Omdat waterijs op dit moment niet stabiel is op Mars (het zou direct overgaan in waterdamp), denken experts dat het ijs zich lang geleden gevormd moet hebben. Dat het er nu nog steeds ligt zou kunnen komen door de beschermende laag stof en puin waarmee het bedekt is.

IJsstromingen

Om te berekenen hoeveel water er precies onder het stof ligt gebruikten de onderzoekers een model dat ijsstromingen beschrijft. Zo berekenden ze hoeveel water er in totaal in de gletsjers van Mars aanwezig moest zijn. Het totaal bleek meer dan 150.000 miljard liter; genoeg om het hele planeetoppervlak met meer dan een meter ijs te bedekken.

Voor Tjalling de Haas, die promoveert in klimaatonderzoek van Mars aan de Universiteit Utrecht, zijn deze ontdekkingen nieuw. Heel verbaasd is hij echter niet. 'Ik doe zelf onder andere onderzoek naar puinstromen op Mars, die ooit vloeibaar water gehad moeten hebben. Dat er stromend water geweest moet zijn stond voor mij al buiten kijf.'