'Gillend graan' à 3,5 miljoen euro verjaagt luizen niet

Veldproeven met een veel besproken ras genetisch veranderd graan dat zichzelf de luizen van het lijf had moeten houden, zijn jammerlijk mislukt. Op het graan kwamen niet minder luizen af en ook niet meer natuurlijke vijanden van de luizen, zoals de onderzoekers van het Britse biotechbedrijf Rotham-stead Research hadden gehoopt. Onduidelijk is waarom.

Beeld anp

Het graan bevat een gen van de pepermuntplant en maakt daarmee signaalstoffen aan die luizen normaal gesproken aanmaken als ze in gevaar zijn. In de proefkas leek dat nog te werken: het 'gillende graan' (whiffy wheat) verjoeg drie soorten luizen, terwijl sluipwespen en lieveheersbeestjes juist door het alarmferomoon van de luizen werden aangetrokken.

Waarom dat in het veld niet lukt, weten de onderzoekers zelf ook niet zo goed, melden ze in het vakblad Scientific Reports. Misschien waren er in het echt te weinig luizen en roofinsecten in de buurt, opperen ze. Of misschien geeft het gewas de feromonen te gelijkmatig af: 'Als luizen (het feromoon) E-bèta-farneseen afgeven na een aanval door een roofdier, is dat met een plotse uitbarsting.' Het team wil daarom proberen een genetische plant te maken die de alarmstof in stoten afgeeft.

In een hoofdredactioneel commentaar bewierookt het Britse wetenschapsblad Nature de biotechnologen voor hun openhartige erkenning van de mislukking. 'In de wetenschap zijn mislukkingen essentieel.'

De wetenschap de rug toekeren

Geen goed woord heeft het blad daarentegen over voor de anti-gentechactivisten die met 'twijfelachtige wetenschappelijke claims' een 'bizarre campagne' tegen de veldproeven begonnen, aldus Nature. 'Iedereen die hart heeft voor op bewijs gestoeld beleid zou diegenen dankbaar moeten zijn die blijven worstelen met zowel de wetenschappelijke problemen als de extra moeilijkheden veroorzaakt door diegenen die de wetenschap de rug toe willen keren.'

Het onderzoek kostte 1 miljoen euro, de beveiliging van de experimenten kostte vervolgens 2,5 miljoen euro.