Gids op zoek naar creativiteit

Consument en dagjestoerist gaan zo gebukt onder een groeiende berg 'handzame' en 'wegwijzende' stedengidsen met steevast 'onmisbare' winkels, cafés en restaurants, dat Mike Boerma het een aardig idee vond om nóg zo'n boekje op de markt te brengen....

ERIC ARENDS

Boerma vindt 95 procent van de bestaande gidsen pure advertentiefuiken. 'Iedereen die betaalt komt erin', zegt hij. 'De winst is al binnen voordat er een exemplaar is verkocht.'

Dat leidt tot lelijke boekjes, vindt Boerma, want 'het maakt uitgevers niets meer uit of het blad wel of niet wordt verkocht'. Daar komt nog bij dat in de gidsen die hij over bijvoorbeeld Amsterdam kent, vaak zaken worden aangeprezen waar hij, als Amsterdammer, nooit zou gaan eten. Dan zijn de funshopping-gidsen van Boerma's eenmansbedrijfje Made on Earth 'leuke producten', vol 'ongewone, bijzondere en unieke winkels'.

Boerma (38) studeerde filosofie en had verschillende baantjes achter de rug toen hij op het idee voor de gidsen kwam. Hij kocht een fax en zocht contact met tekstredacteuren en fotografen om de boekjes in elkaar te zetten.

Van Mike's guides zijn intussen zes delen verschenen: over Amsterdam (twee delen), Den Haag (waarvan bovendien een Engelstalige versie is verschenen), Utrecht, Maastricht, en Arnhem en Nijmegen (die beide in een nummer zijn behandeld). De Nederlandstalige versies kosten een tientje, de Engelstalige vijftien gulden.

Elke zaak beschikt in de gids over een hele pagina met tekst, die door de detaillisten zelf wordt aangeleverd, en met foto's. Zo schrijven de eigenaars van de Arnhemse winkel Vibel dat zij 'de meest fantasievolle en speelse leefruimte voor uw kind' ontwerpen met behulp van 'een flexibel, modulair systeem'.

Meedoen kost bij Mike's guides evengoed geld: 950 gulden. Maar Boerma maakt geen 'advertentiefuiken', vindt hij. Is hij voor het eerste deel, De Amsterdam original & funshopping gids, niet persoonlijk met een stadskaart door de hoofdstad gefietst, op zoek naar winkeltjes die aan zijn criteria voldeden? Dat ging aanvankelijk helemaal niet makkelijk.

Het is dat Boerma een aanhouder is. 'Als ik vind dat een winkel in mijn gids thuishoort, zal ik zolang als nodig creatieve oplossingen proberen te vinden. Ook als de eigenaar eigenlijk het geld niet heeft.'

Adverteerders betaalden Boerma onder meer met een tafel, een wandspiegel met lichtjes en 'een wandobject'. Anderen namen deel op basis van no cure, no pay. Van de vijftien winkels die op die manier aan de Amsterdamse editie van Mike's guides meededen, hebben er volgens Boerma veertien achteraf toch betaald.

De gidsen lopen nu erg goed, vindt Boerma. Het eerste boekje werd vijf keer herdrukt, totaal 55 duizend exemplaren. Van deel twee over Amsterdam - sinds november in de winkel - zijn er 20 duizend verkocht.

Hij wordt al gebeld door winkeliers die in de gids opgenomen willen worden. Door die kapper bijvoorbeeld die 'ook haarstukjes doet', of de herenmodezaak die zijn klanten koffie schenkt. Maar zulke creativiteit zoekt Boerma voor zijn gidsen nou net niet.

Eric Arends

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden