Gevaar voor besmetting met BSE is veel groter

Het risico om de menselijke variant van de gekkekoeienziekte BSE (variant-CJD) op te lopen, zou wel eens groter kunnen zijn dan tot dusver werd aangenomen....

Uit een experiment met muizen en hamsters, dat dinsdag is gepubliceerd in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences, is gebleken dat prionen van hamsters zich danig kunnen vermenigvuldigen in muizen. De muizen worden daar, zoals verwacht, weliswaar niet ziek van, maar ze blijken op hun beurt weer wel besmettelijk te zijn voor andere muizen en hamsters.

Als zulke 'subklinische' infecties ook bij andere diersoorten voorkomen, zou dit betekenen dat de kans voor de mens om variant-CJD op te lopen, groter is. Immers, niet alleen koeien, maar ook varkens en kippen die met slacht afval van schapen of van met BSE besmette koeien zijn gevoerd, zouden een bron kunnen vormen van besmetting met ziekteverwekkende prionen.

Of dat inderdaad het geval is, hebben de Engelse onderzoekers niet vastgesteld. Onderzoeksleider John Collinge van de Imperial College School of Medicine in Londen zei dinsdag in een toelichting dat de huidige veiligheidsmaatregelen tegen BSE-besmetting voorlopig voldoende zijn. Maar hij pleit er wel voor de implicaties van het experiment nader te onderzoeken. De Britse overheid heeft haar wetenschappelijke adviescommissie inmiddels gevraagd haar eind september van advies te dienen.