Column Jasper van Kuijk

Getinte ruiten ‘stoer, cool en chique’? Daar kunnen we kort over zijn: nee. Mijn god, wat is het lelijk

Denkfouten in het hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: getinte autoruiten. 

Ik ben op zoek naar een nieuwe tweedehandsauto en getinte ruiten lijken – zeker bij stationwagons – zo ongeveer standaard te zijn geworden.

Ik ken de argumenten vóór: als je een keer wat in de auto laat liggen is dat niet zo zichtbaar en de auto wordt minder warm. Helaas voor de liefhebbers moeten de ruiten rond de bestuurder volgens een Europese norm minimaal 75 procent lichtdoorlatend zijn, dus kun je alleen de achterste helft van je auto pimp-proof maken. En voor de ik-ben-voor-Europa-dús-tegen-de-EU schuimbekkers onder u, die hier weer doorgeschoten regelzucht in zien: een Europese afspraak is in dit geval best handig, want dan hoef je onderweg naar je vakantiebestemming niet twee keer alle ruiten van de auto te verwisselen. Scheelt weer een dakkoffer, nietwaar?

‘Getinte achterruiten zijn fijn voor de kinderen hoor, tegen de zon’, hoorde ik laatst in mijn vriendenkring. Ook op online-automobielfora, waar wij mannen heengaan om een rechtvaardiging te vinden voor een auto-upgrade waartoe we toch al hebben besloten, kom je dit argument vaak tegen.

Als hét argument om autoruiten te laten blinderen is dat je kinderen dan geen last hebben van de zon, dan kunnen we concluderen dat jonge vaders tegenwoordig opvallend vaak kiezen voor een verlaagde zwarte Audi of Seat met extra grote velgen. En nu rijden deze types doorgaans alsof juist de ramen rond de bestuurder volledig geblindeerd zijn, maar ik kan dat rijgedrag nu wat beter plaatsen: ze willen gewoon heel snel naar huis om een volgespoten poepluier te verwisselen.

Carglass geeft op zijn website heel behulpzaam nóg een argument voor getinte ruiten, het is – en ik citeer – ‘Stoer! Cool! Chique!’ Nou, daar kunnen we kort over zijn: nee. Mijn god, wat is het lelijk. Vooral als je van die bijkans zwarte achterruiten kiest, dan gaat de hele balans uit de auto. De horizontale lijn en eenheid die de raampartij zou moeten vormen wordt verbroken door dat enorme contrastverschil. Een ontwerp waar de beste vormgevers ter wereld jarenlang hun hart en ziel in hebben gelegd, wordt onderuitgehaald door mensen die denken dat stijl in een rolplakfolie of een opdampapparaat zit. Het is niet mooi. Het is niet stijlvol. En je ziet er al helemaal niet cool of belangrijk uit. Je ziet eruit als een chauffeur. Doordat alleen de achterruiten geblindeerd zijn, ziet het eruit alsof jij iemand rondrijdt die wél belangrijk is. Of die in de bak zou moeten zitten. Die busjes van de Dienst Justitiële Inrichtingen, die hebben ook flink getint glas.

Maar goed, ik koop een tweedehands, dus zoveel keus heb ik niet. Ja, de mate waarin het glas getint is. Ik ga denk ik maar voor flink donker, dat doet recht aan mijn status als chauffeur en bewaker van de drie stevig ingesnoerde minderjarige boeven achterin.

. Beeld .

Jasper op Twitter: @Jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden