Genenpakket fruitvlieg in kaart gebracht

Experts uit de hele wereld hebben het genenpakket (genoom) van de fruitvlieg in kaart gebracht. Daarmee is een belangrijke stap gezet op weg naar de ontrafeling van het menselijk genoom....

De fruitvlieg, Drosophila melanogaster, geldt als het werkpaard van het genetisch onderzoek. De talloze proeven die met (mutanten van) dit diertje zijn gedaan, hebben de werking van veel erfelijk materiaal onthuld. Nu het hele fruitvlieg-genoom bekend is, krijgt het genetisch onderzoek een flinke stimulans, verwachten wetenschappers.

Dat zal met name gelden voor research aan het menselijk genenpakket, omdat dit genoom vele overeenkomsten vertoont met dat van het vliegje. Dit onderzoek kan leiden tot de vondst van nieuwe medicijnen tegen erfelijke ziekten.

De fruitvlieg is het tweede meercellige organisme waarvan het genoom is ontrafeld. In 1998 werd het erfelijk materiaal van de platworm Caenorhabditis elegans bekend. Ook diverse eencellige organismen, waaronder bacteriën, zijn genetisch in kaart gebracht.

De onderzoekers melden hun ontdekking in het weekblad Science dat gisteren is verschenen.

Onder de bijna tweehonderd ondertekenaars van het voornaamste artikel bevindt zich de Amerikaanse genenjager J. Graig Venter. Hij stond aan de wieg van de methode waarmee sneller dan voorheen genenpaketten kunnen worden ontrafeld.

Van Drosophila zijn nu 13.600 genen bekend, bestaande uit 120 miljoen basenparen, liggend op vier chromosomen. Het menselijk genenpakket (op 46 chromosomen) is twintig keer zo groot.