Gen veroorzaakt ontsteking alvleesklier

Onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum St Radboud (UMC) in Nijmegen hebben een gen ontdekt, dat chronische ontsteking van de alvleesklier kan veroorzaken....

Het gen zorgt ervoor dat het lichaam niet al in de alvleesklier begint met het verteren van voedsel. Als het gen kapot is, worden enzymen die nodig zijn voor de spijsvertering al in de klier actief. Een kapot gen is volgens de onderzoekers een erfelijk probleem dat een grote kans geeft op pancreatitis.

De alvleesklier maakt enzymen, die in de dunne darm meehelpen om voedsel te verteren. Om te voorkomen, dat die enzymen meteen actief worden, zorgt het nieuw ontdekte gen ervoor dat ze als het ware ingepakt blijven totdat ze de dunne darm hebben bereikt.

Een ontsteking van de alvleesklier veroorzaakt heftige buikpijn, die uitstraalt naar de rug en die dagenlang aanhoudt. Een aanval kan uitgelokt worden door overmatig alcoholgebruik of bepaalde voedingsmiddelen, maar een erfelijke aanleg komt ook veel voor. Erfelijke pancreatitis is chronisch. Aanvallen kunnen om de paar weken terugkeren.

Nijmeegse wetenschappers ontdekken de laatste jaren steeds meer over het mechanisme achter de ernstige aandoening. Volgens hoogleraar Joost Drenth is dat belangrijk, omdat de nieuwe kennis de weg vrijmaakt voor een zoektocht naar medicijnen, die nu nog ontbreken.