Geluid van vleugels lokt mannelijke mug in de val

Mannetjesmuggen worden gelokt door het geluid van de vleugels van de vrouwtjes. Dit blijkt uit Australisch onderzoek in Journal of Medical Entomology.

Archiefbeeld van de Tijgermug. Beeld anp

Hoewel alleen de vrouwtjes steken, denken de onderzoekers dat deze kennis de overlast kan verminderen in landen waar de muggen ziektes overdragen. Met het geluid kunnen de mannetjes in een val worden gelokt en vervolgens met straling gesteriliseerd. Terug in het wild gaan ze de concurrentie aan met de vruchtbare mannetjes, zonder nageslacht te krijgen.

Met een mp3-speler en een speaker produceerden de onderzoekers een toon van 484 hertz, overeenkomstig het geluid dat vrouwelijke knokkelkoortsmuggen produceren. Bij een experiment in een kooi liet zo 95 procent van de mannetjes zich een val in lokken. Ter vergelijking: bij een val zónder geluid was dit 5 procent.

Oud idee, nieuw leven

De val kost 19 euro en is daarmee een stuk goedkoper dan andere vallen, stellen de onderzoekers. Ook is het gunstig dat een kleine horlogebatterij volstaat. Dat maakt de val gebruiksvriendelijk in afgelegen gebieden.

De Wageningse muggenonderzoeker Bart Knols, niet betrokken bij de Australische studie, wijst erop dat hiermee een dertig jaar oud idee nieuw leven wordt ingeblazen. Knols heeft bedenkingen bij de praktische inzetbaarheid van de geluidsval. 'Ik kan me voorstellen dat het in een kooi werkt. In de praktijk paren deze muggen in de buurt van de gastheer; zowel de vrouwtjes als de mannetjes reageren op menselijke geuren. Muggen horen geluid maar op een paar meter afstand, dus je zult veel van die vallen moeten plaatsen om de overlast te verkleinen. Om nog maar te zwijgen over het werken met radioactieve straling in zulke vallen.'