Geheim dunne mens die alles kan eten mogelijk ontrafeld

Is eindelijk het geheim ontrafeld van die jaloersmakende dunne mensen die kunnen eten wat ze willen? Amerikaanse onderzoekers beweren van wel: zij hebben een manier ontdekt om met een bestaand medicijn de stofwisseling te versnellen. Dat zou een veelbelovende behandeling kunnen opleveren tegen obesitas, schrijven ze in Nature.

Ontdekking zou mogelijk behandeling tegen obesitas kunnen opleveren. Beeld anp

De Amerikaanse vondst draait om het nnmt-enzym, dat in vetweefsel de omzetting van energie regelt. De wetenschappers behandelden muizen met een middel waarmee ze in de vet- en levercellen het nnmt-gen het zwijgen oplegden. Daardoor werd er minder enzym aangemaakt. Ondanks het vette voedsel dat ze kregen, werden de muizen niet dik.

Ze aten niet minder en ze bewogen ook niet meer. Hun zuurstofconsumptie bleek verhoogd en dat suggereert volgens de onderzoekers dat de dieren minder vet opsloegen en meer vet verbrandden. De achterliggende oorzaak is een biochemisch proces dat een futiele cyclus wordt genoemd. Daarbij worden moleculen in een cel afgebroken en weer opgebouwd, een zinloze exercitie die wél energie vraagt.

Je laat in feite de motor stationair draaien, verduidelijkt Sander Kersten, hoogleraar moleculaire voeding aan Wageningen Universiteit. Als de hoeveelheid nnmt-enzym in een cel daalt, versnelt dat volgens de onderzoekers de futiele cyclus waardoor meer energie (lees: calorieën) wordt verbruikt. Mensen die veel eten en slank blijven, hebben volgens de Amerikanen het voordeel van een snelle cyclus.

Muizen met glucosamine leven langer
Er bestaat geen doorslaggevend bewijs dat het populaire voedingssupplement glucosamine effectief is tegen gewrichtsslijtage, maar Zwitserse en Duitse onderzoekers beweren in Nature Communications een veel belangrijker effect van het zelfzorgmiddel te hebben ontdekt: muizen die glucosamine kregen, hadden een 10 procent langere levensduur, vergelijkbaar met acht extra levensjaren bij mensen. De glucosamine blijkt de afbraak van aminozuren (bouwstenen van eiwitten) te versterken en de suikerspiegel in het bloed te verlagen. Volgens de onderzoekers kan met de inname van glucosamine een dieet met weinig koolhydraten worden nagebootst.

Geen duidelijke aanwijzing
Kersten is niet overtuigd. 'Het is een fascinerend idee dat je je lijf energie kunt laten verspillen, maar ik heb daar nooit een duidelijke aanwijzing voor gevonden. Ook niet in deze studie. De onderzoekers zien dat de muizen minder zwaar zijn en zoeken er een verklaring bij. Maar het lichaamsgewicht wordt door zoveel processen verklaard. We denken ten onrechte dat er onder mensen energie slurpende Rolls Royces zijn en zuinige hybride auto's. Maar dikke mensen zijn dikker door een verhoogde energie-inname.'

Of de Amerikaanse bevindingen ook op mensen van toepassing zijn, is onzeker, aldus Kersten. Omdat de muis zo klein is, blijkt het steevast lastig om de energiebalans in het dier te meten. Ook in Nature houdt de commentator een slag om de arm: de wetenschappers hebben slanke muizen het medicijn gegeven waardoor ze niet dikker werden, maar ze hebben niet onderzocht of dikke muizen er ook van afvielen. Laat staan of het een middel oplevert tegen obesitas bij mensen.

Hoogleraar Sander Kersten