Gastvrije korrels, Europees navigatiesysteem en minigrijpertjes in de bloedbaan

Wetenschapsnieuws

Europees navigatiesysteem is bijna klaar voor concurrentieslag met gps. Foto ESA

Gastvrije korrels

Eén zandkorrel huisvest tienduizenden bacteriën.

Zandkorrels blijken onvermoede gastheren. Duitse onderzoekers ontdekten dat één zandkorrel van de zeebodem tussen de 10 duizend en 100 duizend micro-organismen bevat. Elke zandkorrel huisvest een uiterst gevarieerde gemeenschap van bacteriën. De bacteriën houden zich schuil in gaatjes en spleetjes van de korrels. Daarin zijn ze beschermd tegen wervelingen in het water en tegen de wrijving met andere zandkorrels. Dankzij de bacteriën doet het zand dienst als een filter - het verwerkt onder meer koolstof en stikstof. De wetenschappers onderzochten met behulp van microscopie zand uit het Duitse deel van de Noordzee. Ze publiceerden hun bevindingen deze maand in The ISME Journal.

Galileo op oor na gevild

Europees navigatiesysteem is bijna klaar voor concurrentieslag met gps.

Met de lancering van vier satellieten is het Europese navigatienetwerk Galileo op een haar na compleet. Nu er 22 satellieten in een baan om de aarde draaien, is nog maar één lancering nodig om wereldwijde dekking te bereiken, aldus ruimtevaartorganisatie ESA.

Hoewel het netwerk dus nog niet compleet is, is het al wel operationeel en kan de industrie apparatuur testen die met het nieuwe navigatiesysteem werkt.

Galileo is opgezet om Europa onafhankelijk te houden van het Amerikaanse gps. Het navigatiesysteem heeft bovendien een grotere nauwkeurigheid; het publiek toegankelijke signaal werkt tot een meter nauwkeurig, tegen ongeveer tien meter voor gps. Moderne toepassingen zoals de zelfsturende auto, vragen om een zo precies mogelijk signaal. De finale lancering staat gepland voor halverwege volgend jaar.

De bouw van Galileo is niet zonder problemen verlopen. Zo waren er problemen met de financiering en begin dit jaar kwam aan het licht dat in totaal negen atoomklokken aan boord van diverse satellieten het hadden begeven. Doordat elke kunstmaan is uitgerust met meerdere reserveklokken, is de werking van het systeem niet in gevaar, zegt ESA.

Foto ESA

Minigrijpertjes

Robotjes kunnen heilzaam werk doen in bloedbaan.

Onderzoekers van onder meer de Universiteit Twente hebben robotgrijpertjes ontwikkeld die zo klein zijn dat ze door de bloedbaan kunnen bewegen om op een exacte locatie in het lichaam geneesmiddel af te leveren of weefsel te verwijderen. De grijpertjes van 0,25 tot 0,98 millimeter halen de benodigde energie uit lichaamswarmte en kunnen met behulp van magneten van buitenaf naar de plaats van bestemming worden gedirigeerd. Door ter plaatse de extra warmte toe te voegen, sluiten hun grijpers, waardoor ze iets kunnen vastpakken. Bij experimenten met mozzarella bleken de grootste grijpers in staat hapjes uit het 'weefsel' weg te nemen, aldus de studie in Plos One.