Games waarin iedere keuze het verhaal kan veranderen

Populaire tv-series als Game of Thrones verschijnen als games-in-episoden. Eindelijk heeft u invloed op de plot.

Shot uit Game Of Thrones, van TellTale Games. Beeld TellTale Games

Als televisiekijker ben je overgeleverd aan de goden - in casu de regisseur, de scenarist of de producent. Waarom moest Nicholas Brody dood in Homeland 3? Waarom krijgen ze in Game of Thrones Tyrion Lannister maar niet nog een kopje kleiner, terwijl elke week de helft van de bezetting sneeft? En waarom, na de cliffhanger van de 20ste eeuw (Who Shot JR?), stond de alom gehate Larry Hagman in seizoen 4 van Dallas in 1980 weer uit de dood op?

Al decennia beloven televisiemakers dat we als kijker de uitkomst van tv-series gaan beïnvloeden. Maar ver gaat die rol nog niet, op focusgroepen of wat zeldzame en zeer bescheiden experimenten na.

Dat doen computerspellen toch beter.

Steeds vaker verschijnen er games waarin kleine en grote beslissingen die de speler neemt van invloed zijn op het plot. Spellen worden verscheept met uiteenlopende scenario's ingebakken. Wie voor de tweede, derde of twaalfde keer Homeland bekijkt ziet Damian Lewis echt niet opeens aan de strop ontsnappen. Spelers van het derde deel van de sciencefictionsaga Mass Effect uit 2012 daarentegen kunnen kiezen uit liefst acht verschillende uitkomsten.

TellTale Games

Nog meer televisie-achtige wendingen zijn te vinden in de games die Telltale Games de laatste drie jaar met succes in de markt zet. De Californische studio heeft zich gespecialiseerd in episodengames. Deze spellen worden net als tv-series in delen uitgebracht, met losse eindjes die spelers doen smachten naar de volgende aflevering.

In 2012 bracht Telltale The Walking Dead, naar de strip die schrijver Robert Kirkman en tekenaar Tony Moore in 2003 begonnen. Twee jaar daarvoor was de strip al de basis geweest voor een succesvolle verfilming voor televisie. Net als de tv-serie sloeg ook de game-in-afleveringen aan. Van de eerste episode van The Walking Dead werden een miljoen exemplaren verkocht en op de eerste reeks volgde snel een tweede seizoen. Vorig jaar zomer stond de teller op 28 miljoen verkochte afleveringen.

Een deel van het succes is toe te schrijven aan de unieke personages die het spel bevolken. In de tv-serie beleven we de lotgevallen van sheriff Rick Grimes, die wakker wordt in een Amerika dat overspoeld is door zombies. In de game volgen we de overlevingstocht van een professor én veroordeelde moordenaar, Lee Everett, die zich ontfermt over de 8-jarige Clementine. De passieve bijrol van het meisje in seizoen 1 verandert in een hoofdrol in het tweede seizoen.

Meerkeuze-opties

De games hebben een simpele opzet, met puzzels én met dialogen en een plot die worden voorgestuwd aan de hand van meerkeuze-opties en aanwijzingen afgebeeld op het scherm. In The New York Times noemde Chris Suellentrop The Walking Dead: Season 2 het ideale opstapje voor mensen die niet eerder een game speelden.

Het succes smaakte naar meer. In 2013 en 2014 bracht Telltale Games The Wolf Among Us uit, opnieuw een vijfdelige serie gebaseerd op een strip, dit keer Fables van de schrijver/tekenaar Bill Willingham. Vorig jaar begonnen de Californiërs ook een 'vergaming' in zes delen van Game of Thrones, naar de immens populaire tv-serie van de betaalzender HBO.

Niet alleen televisie en strips dienen Telltale ter inspiratie. Voor dit jaar staat een spellenserie gepland op basis van een game: Minecraft, het ongekend succesvolle bouwblokkenspel dat vorig jaar voor 2,5 miljard dollar werd overgenomen door Microsoft. Met Minecraft: Story Mode neemt Telltale een grote gok. De originele game kent immers personages noch plot. 'De reeks zal een origineel verhaal bevatten, geïnspireerd door de Minecraft-gemeenschap', aldus de studio. Telltale moet tussen de 40 miljoen (betalende) en 100 miljoen (geregistreerde) spelers te vriend zien te houden.

Shot uit Game of Thrones, van TellTale Games. Beeld TellTale Games

Nieuwe afleveringen

De verkoopcijfers maken ook anderen enthousiast. De Japanse uitgever Square Enix is geprezen voor Life is Strange, rond een scholiere die ontdekt dat ze de tijd enkele minuten kan terugdraaien. Het tweede deel verscheen 25 maart. Concurrent Capcom bracht dit jaar Revelations 2 uit, een vierdelige reeks gebaseerd op zijn post-apocalyptische Resident Evil-games.

Maar kritiek is er ook. Een blogger op Reddit turfde recent hoelang gamers op nieuwe afleveringen moeten wachten. Tussen sommige episoden van Telltale zitten drie maanden, in plaats van de beloofde vier tot zes weken. Andere titels zitten al een jaar vast in de eerste aflevering. Dat hebben episodengames gemeen met tv-series: ook als speler ben je soms overgeleverd aan wispelturige goden.

De episodengames kosten rond de 4,99 euro per aflevering of 14 tot 20 euro per seizoen. Die van Telltale zijn verkrijgbaar voor pc, spelcomputer en tablets. Life is Strange is te koop voor PlayStation 3 en 4, Xbox One en 360 en de pc, net als Resident Evil Revelations 2.

Life is Strange, van Square Enix. Beeld Square Enix
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.