Review

Games van de week: een tweede leven op twee wielen met Driveclub Bikes

Driveclub kwam voor een racesimulator tamelijk traag op gang. Een jaar verder zijn de grootste bugs uit de game en is er een uitbreiding - verrassend genoeg met motoren. Doen die het beter?

Oerend hard gaat het in Driveclub Bikes - ook als het pleurt. Beeld Evolution Studios
Oerend hard gaat het in Driveclub Bikes - ook als het pleurt.Beeld Evolution Studios

Zo heb je niks, het andere moment heb je liefst drie motorsimulatoren. In april kreeg veteraan MotoGP concurrentie van RIDE en nu zoeft Driveclub Bikes met rokende banden het asfalt op.

Zoals de naam al verraadt is Bikes een tweewielerafsplitsing - of -toevoeging - van de autoracegame Driveclub die ruim een jaar geleden met horten en stoten op de PlayStation 4 verscheen. Het leek erop dat die valse start de game de nek om zou doen - Evolution Studios wees eerder dit jaar 55 werknemers de deur (de helft van zijn personeelsbestand, volgens ingewijden) - maar Bikes laat zien dat er nog leven in het beestje zit.

Dat is goed nieuws voor wie zo'n beetje was uitgeraced met deze titel en nog beter nieuws voor de motorfan - 'de enige die weten waarom een hond zijn hoofd uit het raam van de auto steekt' (bron onbekend). Bikes is te koop als een vrijstaande titel en kost 15 euro voor wie Driveclub al heeft, of twee tientjes voor wie alleen wil racen met motoren.

Waarschuwde de verkeerspolitie zo ook maar voor snelheidscontroles. Beeld Evolution Studios
Waarschuwde de verkeerspolitie zo ook maar voor snelheidscontroles.Beeld Evolution Studios
Licht aan het einde van de tunnel. Beeld Evolution Studios
Licht aan het einde van de tunnel.Beeld Evolution Studios

Super-bikes

Motoren? Excuus: super-bikes. Het zijn er twaalf, van merken als Yamaha, Kawasaki, Ducati, Honda en BMW, en van minder bekende merken als KTM em Bimota (bij het grote publiek in elk geval minder bekend). Er is stukken minder keuze dan in de Driveclub-voor-auto's, maar het uiterlijk van de motoren en de outfit van de coureurs is uitgebreid te personaliseren.

De super-bikes scheuren over dezelfde 78 circuits als de raceauto's, wat in het voordeel werkt van Driveclub-oudgedienden. Zij hoeven zich minder te concentreren op de track en kunnen zich beter focussen op het in toom houden van hun machines en snoerhard rijden - het leven mag dan beginnen bij 30, het wordt pas echt interessant bij 150 (bron onbekend).

Het duurt even voor je het motorrijden onder de knie hebt. Vooral de bochten leveren in den beginne hoofdbrekens op - in tegenstelling tot andere racegames projecteert Driveclub geen 'ideaal spoor' op het asfalt, met kleurtjes voor de momenten waarop je gas moet geven en terugnemen. Zoals Evel Knievel al zei, iedereen kan een sprong maken met een motor - de problemen beginnen pas als je probeert netje neer te komen.

null Beeld Evolution Studios
Beeld Evolution Studios
null Beeld Evolution Studios
Beeld Evolution Studios

Zielsgelukkig

Driveclub neemt de middenweg tussen een pure simulator en een spel dat elke realiteit afzweert. Dat maakt dat zowel de fanaticus als de zondagsrijder een reden hebben om terug te keren, het meest in de Tour-modus, waar je races moet winnen of speciale vaardigheden moet voltooien om in het klassement te klimmen en motoren 'vrij te spelen'. Vanzelfsprekend zijn er online wedstrijden te rijden.

Bikes is een fijne expansie van Driveclub. Een anonymus verwoorde het ooit het treffend: ' Four wheels move the body. Two wheels move the soul.'

Driveclub Bikes (Evolution Studios/Sony)
Uitgebracht voor PlayStation 4
Geschikt bevonden voor 3 jaar en ouder

null Beeld Evolution Studios
Beeld Evolution Studios
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden