Review

Game van de week: zombies met een handicap in Sunshine Arizona

Zombies. Geweren. Kogels. Virtual reality. De gedroomde ingrediënten voor een perfect spel, zou je denken. Maar in Arizona Sunshine is iets misgegaan.

Een beetje ordentelijke polonaise zit er bij de zombies van Arizona Sunshine niet in. Beeld Vertigo Games

Ik weet hoe Edward Scissorhands zich moet voelen, het hoofdpersonage uit de gelijknamige film uit 1990. Ik heb weliswaar geen scharen waar een normaal mens handen heeft, maar ik heb wel geprobeerd met een geweer in twee handen een hek open te maken, tennisballen op te rapen, munitie in te slaan en een radio te bedienen.

Ik heb, kortom, Arizona Sunshine geprobeerd te spelen.

Op papier lijkt Arizona Sunshine een game die je als bezitter van een virtual reality-bril voor de PlayStation 4 niet wilt missen. Het spel zet je neer in de woestijn van Arizona, die om onopgehelderde reden louter wordt bevolkt door zombies. Er is kennelijk iets apocalyptisch voorgevallen. Om te overleven zul je op pad moeten en gebruik maken van allerlei soorten wapens om je de 'ondode' horde van het lijf te houden.

De game is niet overdreven griezelig en zijn zombies niet overdreven bloeddorstig of vreselijk slim. Arizona Sunshine is ook toegankelijk voor bang aangelegde spelers. Het hoofdpersonage in deze game is wel overdreven geestig. Hij knokt zich, kwinkslagen makend, door het einde der tijden heen, in de traditie van Dead Rising. Als kers op de taart is er ook nog de optie om met vrienden te spelen, vooropgesteld dat die ook over een PlayStation en VR-bril beschikken.

Zombies gaan door roeien en ruiten. Beeld Vertigo Games

Richtingsloos

We zouden Arizona Sunshine dus warm moeten kunnen aanbevelen. Dat zouden we ook doen als de bediening niet zo zichtbaar tekort zou schieten. In sommige gevallen zelfs letterlijk.

Je kunt je op drie manieren door de woestijn van Arizona bewegen, met zowel de gewone afstandsbediening (de Dualshock-controller) als de Move-pookjes of de nieuwe Aim Controller. Deze laatste accessoire - een geweer in de vorm van een fietsframe met een clownsneus - is het meest voor de hand liggende instrument voor de bediening van de game. Want met een geweer zou je zombies vanaf een veilige afstand moeten kunnen neerleggen.

Ware het niet dat je met de Aim Controller moeilijk kunt richten, dat kogels pas op korte afstand iets uithalen en dan eigenlijk alleen als je de levende lijken door het hoofd weet te schieten. Als je door je munitie heen raakt, en dat is al snel, kun je zombies niet kaltstellen door ze een tik met de geweerkolf te verkopen - wat logisch zou zijn, maar niet in het universum van Arizona Sunshine.

In andere situaties waar je objecten moet verplaatsen, of jezelf, is de Aim Controller een onlogisch besturingsmiddel en sta je te hannesen met 'onhandige handen' of zit je opeens in een decorstuk opgesloten. Edward Scissorhands was minder gehandicapt (en hij mocht met Winona Ryder zoenen).

De richtcontroller van Sony voor virtual reality-games. Beeld Sony
Een verwijzing naar de Nederlandse herkomst van de studio achter Arizona Sunshine. Beeld Vertigo Games

Huzarenstukje

Ook de alternatieve bedieningsmogelijkheden zijn niet overweldigend beter.

Nou is de gebrekkige besturing niet per se een euvel dat alleen deze game valt te verwijten. Ja, Sony heeft een huzarenstukje uitgehaald door zijn PlayStation geschikt te maken voor virtual reality met een mix van al bestaande elementen en van betaalbare nieuwe onderdelen. Maar de Move-bedieningspookjes en de PlayStation-camera zijn niet de meest nauwkeurige bewegingssensoren en dat geldt ook voor de PS VR-bril. Arizona Sunshine laat zien dat virtual reality nog in de kinderschoenen staat.

Niettemin zijn er games voor de PlayStation VR die zich nauwkeuriger laten bedienen dan Arizona Sunshine. Een boeiend plot zou nog tot troost kunnen dienen, maar die ontbeert Arizona Sunshine eveneens. Net als beelden die je niet het idee geven dat je een game van tien jaar terug in handen hebt.

Van echte onderdompeling - de grootste meerwaarde van virtual reality - is door de gebrekkige bediening amper sprake. Het is duidelijk dat de game oorspronkelijk is gemaakt voor een VR-uitrusting met betere specififcaties: de recensies voor de Oculus Touch op een Windows-pc zijn een stuk positiever. In zijn huidige uitvoering op de PlayStation is de zonneschijn in Arizona Sunshine evenwel ver te zoeken.

Beeld Vertigo Games

Arizona Sunshine (Vertigo Games)
Uitgebracht voor PlayStation 4
Geschikt bevonden voor 18 jaar en ouder

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden