Review

Game van de week: The Witness, na 23 jaar een opvolger voor de klassieker Myst

Een game waarin geen enkele sterveling je pad kruist: is dat leuk? Voor puzzelliefhebbers met een engelengeduld en veel tijd omhanden: absoluut.

Peter van Ammelrooy
Zo rekent The Witness af met recensenten. Beeld Thekla Inc
Zo rekent The Witness af met recensenten.Beeld Thekla Inc

Het is misschien te vroeg om van een trend te spreken, maar de laatste maanden verschijnen er meer en meer games met lege, verlaten werelden die de vraag oproepen: waar is iedereen in hemelsnaam gebleven? In Everybody's Gone to The Rapture , Lifeless Planet, The Vanishing of Ethan Carter en nu ook The Witness loopt de speler moederziel alleen rond, aanwijzingen zoekend in de sporen die anderen hebben achtergelaten.

Uit het oogpunt van de de gameontwerper heeft zo'n verdwijntruc wel zijn voordelen. Je hoeft je niet druk te maken over andere personages, en vaak ook niet over een plot. Je hoeft slechts te denken aan die enkele sterveling en zijn eenzame queeste. Een stakker die in het donker tast.

Helmaal nieuw zijn die 'waar-is-iedereen'-games niet. De broers Robyn en Rand Miller deden in 1993 al de wereld versteld staan met de verstilde wereld van Myst, waarin de speler puzzels oplossend door tal van oogstrelende landschappen reist op een verlaten eiland. Het was de eerste keer dat recensenten ervan overtuigd raakten dat games zich konden ontwikkelen tot een vorm van kunst.

Het mystieke eiland in The Witness Beeld Thekla Inc
Het mystieke eiland in The WitnessBeeld Thekla Inc
Een voorbeeld van de doolhofpuzzels. Beeld Thekla Inc
Een voorbeeld van de doolhofpuzzels.Beeld Thekla Inc

Vingeroefening

The Witness treedt onbeschaamd in de voetsporen van Myst: het is zo klaar als een klontje waardoor bedenker John Blow zich heeft laten inspireren. Deze onafhankelijke gamedesigner tekende in 2008 voor het alom geprezen Braid, een puzzelgame die je met de kennis van nu kunt beschouwen als een vingeroefening voor The Witness.

Net als in Myst blijft ook in The Witness lang onduidelijk wat er in de wereld is gebeurd en wat we er moeten doen, maar met elke opgeloste breinbreker licht de gamer steeds meer tipjes van de grote puzzel op. En puzzelen zullen we: de game telt 650 puzzels, al hoeven we ze niet allemaal op te lossen om achter Het Grote Geheim te komen.

De puzzels dienen zich aan als een reeks eendimensionale doolhoven, afgebeeld op een computerschermen, waarop je lijnen moet trekken terwijl het spel in beeld en geluid aanwijzingen geeft. De gesproken hints die je in het spel kunt horen zijn afkomstig van beroemde psychologen en wetenschappers en dragen bij aan de mystiek van The Witness.

null Beeld Thekla Inc
Beeld Thekla Inc

Eureka

De puzzels zijn zeker niet eenvoudig, maar je hoeft ze niet in een specifieke volgorde op te lossen om verder te geraken. Het spel nodigt je ook uit om weg te lopen van puzzels die je maar niet gekraakt krijgt. Je zult later, elders, misschien dagen verder opeens een eureka-moment beleven. Geduld is een schone zaak in dit spel.

Een verhaal is er niet, het is de veelheid aan landschappen die je steeds weer laat terugkeren naar het geheimzinnige eiland in The Witness. Er is prachtige natuur, er zijn intrigerende ruïnes, kalme rivieren en meren waarover je boottochten kunt maken en overal vindt je grijze standbeelden, van mensen in soms fascinerende poses. Alsof je door een soort modern Pompeï dwaalt - niet een stad gestold in de tijd door een vulkaanuitbarsting, maar bevroren door een onbekende, hogere macht.

Dit spel levert een reis op door een raadselachtige wereld, die volgens de makers makkelijk 80 tot 100 uur kan opslokken. Zoals de culinaire wereld het fenomeen slow food kent, dwingt The Witness ons slow gaming. Niet iedereen is daarvan geporteerd, maar de aanhouder wordt rijkelijk beloond.

Een verlaten stad. Beeld Thekla Inc
Een verlaten stad.Beeld Thekla Inc

The Witness (Thekla Inc.)
Uitgebracht voor PlayStation 4 en Windows (later dit jaar verschijnt een versie voor iOS)
Geschikt bevonden voor alle leeftijden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden