Review

Game van de week: ScreamRide is Angry Birds, maar dan met mensen

In hedendaagse pretparken leggen ze bij een ongeluk de achtbaan stil.  In ScreamRide moeten de karretjes juist los komen van de rails, anders vragen de klanten hun geld terug. Hoe vermakelijk is dat?

Die helm gaat echt niet helpen: een doodsmak in ScreamRide. Beeld Frontier Developments

Pretpark De Efteling bouwt driftig aan een nieuwe achtbaan, waarbij je vanaf deze zomer in een karretje met een snelheid van 90 kilometer per uur, van 30 meter hoogte, door een mijnschacht raast, door een Immelman (een halve looping met een halve rol), een Zero-G-roll (een kurketrekker binnenstebuiten) én een snelle spiraal.

Sorry, Kaatsheuvel, maar in ScreamRide beschouwen ze jullie Baron 1898 een achtbaan voor watjes.

In ScreamRide kunnen de karretjes los van de rails. Daar gebruiken ze de achtbaan zelfs om gebouwen te slopen. Ze vuren een soort sneeuwliftcabines als losse sloopkogels af op op torenhoge gebouwen, die met donderend geraas en onder luid geschreeuw - van de inzittenden - in elkaar denderen.

Welkom in de toekomst. In een uiterste poging om de verveling uit het moderne bestaan te bannen biedt een bedrijf, met de omineuze naam ScreamWorks, zijn klanten in een niet al te verwijderde toekomst de ultieme adrenaline-ervaring aan. Dat gebeurt met achtbanen die zowel de Tilburgse kermis tot een bejaardenuitje degraderen als enkele natuurwetten op losse schroeven zetten.

Beeld Frontier Developments

ScreamRide is een hoop games door elkaar. Het is een mix van Trials HD, Super Monkey Ball, Rollercoaster Tycoon, Minecraft, Angry Birds, Boom Blox en Pain - spellen die verwoestingen combineren met behendigheid, bouwvaardigheid en tactisch inzicht.

In zijn simpelste vorm is ScreamRide een achtbaansimulator, waarbij de speler wordt geacht te voorkomen dat hij te pletter slaat door tijdig te remmen of juist gas te geven.

In Demolitions Expert moet je een afgesloten gondel, uitgerust met springstof, met een slingerende beweging op wolkenkrabbers afvuren (of liever gezegd: stuiteren en slingeren). Angry Birds, maar dan met mensen.

In een derde onderdeel, Engeneering, bouw je je eigen achtbanen. Dat klinkt ingewikkeld, maar de game legt goed uit wat je belangrijkste doelen zijn en het helpt dat je in ScreamRide een loopje mag nemen met de zwaartekracht en andere natuurwetten. Hier ligt de expertise van de ontwikkelaar, Frontier Developments. De Britse studio is sinds 2003 verantwoordelijk voor het simulatiespel Rollercoaster Tycoon en de mobiele variant daarop, Coaster Crazy.

Beeld Frontier Developments

In die simulators is het de bedoeling dat je als ontwerper juist zomin mogelijk brokken maakt, in ScreamRide juist het hele doel van de game.

Hoopt de Efteling dat je nog een keer en nog een keer en nog een keer in De Baron 1898, in het Kaatsheuvel van anno-nog-een-paar-decennia-verder is de missie pas geslaagd als het pretpark zijn klanten met een mes van de grond moeten peuteren.

ScreamRide (Frontier Developments / Microsoft)
Uitgebracht voor Xbox One en Xbox 360
Geschikt bevonden voor 12 jaar en ouder

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden