Review

Game van de week: scoren door je botten te breken in Steep

Er is al vier jaar geen nieuwe snowboard- en ski-game verschenen voor Xbox en PlayStation. Steep vult die leemte op met een bijna-perfecte simulator die ook punten uitdeelt voor buitelingen die op de EHBO eindigen.

Rare kostgangers in de sneeuw in Steep. Beeld Ubisoft

Het was een beetje stil geworden op de virtuele pistes. Hadden we tot vier jaar terug nog een handvol games voor de pc en spelcomputer waarin je skiënd of snowboardend van een besneeuwde helling kon daveren, na Amped (2005), Shaun White Snowboarding (2008), Stoked (2009) en SSX (2012) trad de dooi in.

Tot twee weken geleden Steep van Ubisoft kwam aanglijden.

Voor de Franse uitgever is de piste geen terra incognita. Ubisoft tekende acht (!) jaar terug voor Shaun White Snowboarding. Het verschil is dat de game uit 2008 werd gemaakt door Ubisofts studio in Montreal, terwijl Steep is ontwikkeld in Annecy, de 'parel van de Franse Alpen'.

Met bergen voorbeelden om de hoek hoefden de ontwikkelaars dus niet ver te zoeken voor inspiratie. In Steep kunnen we over zeven Europese Alpen zoeven, door een open wereld waar de klimaatverandering kennelijk even op ijs is gezet. Er ligt overal sneeuw waarin we steevast tot onze billen wegzakken. De landschappen zijn likkebaardend mooi.

Beeld Ubisoft

Brekebeen

Met het decor zit het dus wel snor: hoe scoort Steep als spel?

Steep is alles wat je van een snowboardsimulator mag verwachten: de juiste mengeling van realisme en slapstick en een game die je niet dwingt om steeds hetzelfde parcours af te leggen en als winnaar over de streep te komen om een ronde verder te geraken.

Sterker nog: in sommige gevallen kun je punten verdienen door een buiteling te maken waarbij je - virtueel - zoveel mogelijk botten breekt en blauwe plekken oploopt. Deze speelstijl heet toepasselijk 'Bone Collector'.

Andere spelstijlen heten 'Explorer' en dagen je uit nieuwe locaties en halsbrekende toeren te ontdekken en 'Freestyler', waarbij de nadruk ligt op het zo secuur uitvoeren van sprongen en stunts. 'Freerider' is een mix van ontdekken, perfectie nastreven én je nek breken.

Veel nadruk ligt er op onlinewedstrijden, waarbij je de anderen van de sokken kunt snowboarden. Gamers kunnen ook proberen om de recordtijd die anderen noteerden te verbeteren.

Beeld Ubisoft

Reclame

Verder zijn er 'Mountain Stories', nevenmissies met een twist: in de een moet je kwaadsappige sneeuwmannen vellen, in de ander een elvenschat vinden en in een derde tegen een kerkklok opknallen om een zilverspar tot zingen te bewegen (vraag het maar niet: het heeft te maken met een Zwitsers sprookje).

Snowboarden is absoluut het boeiendste onderdeel in Steep, waarin je ook op ski's, aan een parapente (glijscherm) en in een wingsuit de zwaartekracht kunt trotseren. Skiën is de meest uitdagende van deze extreme sporten; parapente het rustigst; wingsuit vliegen zit daar tussenin, hoewel ook dat zijn spannende momenten heeft. Je moet soms door openingen in rotsen vliegen waar op het eerste gezicht niet eens een kolibrie doorheen kan.

Alleen al die product placement voor Red Bull en GoPro - mag die een diep ravijn in?

Steep (Ubisoft)¿
Uitgebracht voor Xbox One en PlayStation 4
Geschikt bevonden voor 12 jaar en ouder

En je weet hoe het afloopt. Beeld Ubisoft
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.