Review

Game van de week: Robocop leeft, en in Battlefield: Hardline schiet hij Miami in puin

In de nieuwe Battlefield-game verplaatst het strijdtoneel zich van het militaire slagveld naar de drugsjungle van een Amerikaanse metropool. Het opvallendste verschil: spelers kunnen in Hardline ook winnen als ze de vijand in leven laten.

Foutparkeerders in Battlefield: Hardline hebben een heel kort lontje. Beeld Visceral

Toen vorig jaar de pleuris uitbrak in de Amerikaanse stad Ferguson, waar betogers de straat opgingen nadat een politieman met excessief geweld een zwarte winkeldief had doodgeschoten, verweten commentatoren de politie in de VS dat die zich steeds meer gedraagt én wapent als het Amerikaanse leger. Allerlei militair materieel, afgedankt nadat de soldaten zich terugtrokken, is door de politie dankbaar in gebruik genomen. Oom agent heeft in de VS véél weg van Robocop.

In Battlefield: Hardline is dat scenario verder doorgevoerd: de lange arm van de wet is hier verwikkeld in urban warfare, met niets ontziende criminelen die in de leer lijken te zijn geweest bij Islamitische Staat. Met als enige verschil dat ze hier nog hoofden op hun romp laten zitten.

De verschuiving van een pure soldatengame naar een politiespel is de meest in het oog springende verandering in de Battlefield-formule. Het is de eerste game die niet is gemaakt door Battlefield-veteraan DICE, maar door een andere studio - Visceral, vooral bekend van de uitstekende ruimtegriezelgame Dead Space.

Het ontbreekt er nog maar aan dat de politieagenten in Battlefield: Hardline aan boord van een spaceshuttle stappen om buiten de dampkring orde op zaken te stellen. Niet dat branche-vreemde technologieën volledig worden gesmaad: de game kijkt niet neer op een tank of kluiskrakende robot meer of minder.

Ze hadden ook de helikopter kunnen nemen. Beeld Visceral

Net als in eerdere afleveringen van Battlefield heeft het verhaal voor de solo-gamer niet vreselijk veel om het lijf. We spelen Nick Mendoza, een rechercheur die probeert chocolade te maken van de bloederige en gewelddadige drugsvetes in Miami. In tien hoofdstukken zien we Mendoza over een reeks van jaren uitwijken naar Los Angeles en Nevega en uiteindelijk op zijn thuisbasis terugkeren.

Intussen moet de rechercheur niet alleen gevaarlijke criminelen de baas worden, maar ook mede-agenten die geen onderscheid meer weten te maken tussen goed en kwaad.

In de kern is Battlefield: Hardline nog steeds een first-person-shooter, een schietspel waarbij we over de schouder van Mendoza de wereld inkijken, of door het vizier van een van de tientallen wapens waaruit gamers kunnen kiezen.

Maar Hardline voegt wel een nieuw element toe aan Battlefield. Was de kogel in eerdere games het enige antwoord op de misdaad, in dit spel kun je ook proberen verdachten te arresteren. Dat vergt het sluipenderwijs benaderen van de tegenstander - stiekem, buiten beeld, onopvallend. Als je een snoodaard ongemerkt weet te besluipen, hoeveel je alleen maar met je politiepenning te wuiven, en ze laten hun wapens zakken en steken hun armen omhoog.

De politie van Miami City sprak van een gezellige drukte. Beeld Visceral

Je wordt zelfs geacht wat licht recherchewerk te verrichten - elk 'puzzel' die je oplost brengt je een stapje dichter bij het oplossen van grotere vraagstukken in Battlefield: Hardline.

Elke Battlefield-game draait uiteindelijk om de meermans-stand, en de fans van online-gevechten komen in Hardline volop aan hun trekken. Het heeft wel wat, door de straten van Miami razen, achtervolgd door wild om zich heen schietende boeven terwijl drie vrienden het vuur beantwoorden, terwijl ze uit de autoraampjes hangen.

Jammer dat de arrestatie-optie ontbreekt in de verschillende multiplayer-mogelijkheden - online wordt je alleen geacht je tegenstander neer te knallen.

Net als in eerdere games kan én gaat er in Hardline heel wat stuk aan de decors. Inwoners van sommige delen van Homs (Syrië) zouden zich op een bizarre manier heel thuis kunnen voelen in deze alternatieve versie van Miami. Net als Amerikanen die in het hier en nu hun politiemensen steeds meer in G.I. Joe's zien veranderen.

Battlefield: Hardline (Visceral Games / Electronic Arts)
Uitgebracht voor Xbox One & 360, PlayStation 3 & 4, PC
Geschikt bevonden voor 18 jaar ouder (op YouTube staat een 2-minuten-gids voor ouders)

Bromsnor is op cursus geweest... helaas het geboefte ook. Beeld Visceral
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden