Review

Game van de week: radijsjes op pootjes redden ruimtereiziger in Hey! Pikmin

Ze komen uit de koker van de Japanse gamesgrootmeester Shigeru Miyamoto, maar de Pikmin kregen nooit de status van zijn andere vondsten zoals Super Mario en Zelda. Gaat een 3DS-avontuur daar verandering in brengen?

Veel radijzen maken licht werk. Beeld Nintendo

Zoals de meeste Nederlanders niet meer weten wat ze in de keuken zouden aan moeten met aardbeispinazie, barbarakruid, knolkervel en stoppelknol, zo is Pikmin de vergeten groente van de Nintendo. Het Japanse gamesbedrijf brouwde tot nu toe pas drie games rond de aaibare radijsjes op pootjes.

Waar dat aan ligt is niet precies te zeggen. Pikmin werd bedacht door de magistrale meesterontwerper van Nintendo, Shigeru Miyamoto. Hij is ook het brein achter de succesmerken Zelda, Super Mario en het recentere Splatoon, dus je zou denken dat er meer Pikmin-games zijn verschenen dan de drie die de afgelopen zestien jaar het licht hebben gezien.

Maar Miyamoto's faam heeft kennelijk niet genoeg deuren kunnen openen voor de Pikmin - laat staan de portemonnee van zijn broodheren in Kyoto.

Ook onder gamers moeten de Pikmin het doen met een kleine schare fans. Misschien dat alle anderen afknappen op het gebrek aan een echte held. Er is wel een hoofdpersonage, de gestrande astronaut Olimar, maar het zijn de bijrollen die de show stelen. Het zijn de Pikmin die gevaarlijke schepsels onschadelijk maken, die bruggen bouwen waarmee Olimar ravijnen kan oversteken, die branden doven en die de onderdelen bij elkaar rapen van Olimars ontplofte raket.

Misschien komt er einde aan de vergeten status van Pikmin, nu er na avonturen voor de grote spelcomputers van Nintendo, achtereenvolgens de GameCube, de Wii en de Wii U, een vierde game is verschenen.

Niet voor de Switch, Nintendo's jongste console, maar voor de 3DS, de portable spelcomputer van de Japanners. Of voor de 2DS XL, zoals de naam luidt voor de nieuwste uitvoering zonder 3D-beelden (wat de spelcomputer meteen 40 à 50 euro goedkoper maakt dan de 3DS).

Beeld Nintendo
Beeld Nintendo

Charmant

Nintendo - of liever gezegd: onderaannemer Arzest - heeft de formule van Pikmin voor Hey! Pikmin licht aangepast. Olimar is er nog steeds, net als de Pikmin in vele kleurtjes, waarvan elk zijn unieke eigenschap heeft. Zo zijn de rode 'radijsjes' sterk en bestand tegen vuur, de gele immuun voor stroomstoten en kunnen de blauwe zwemmen. Anders dan in de vorige games leg je niet spelenderwijs een voorraad aan Pikmin aan die je inzet naar gelang de situatie, maar begin je elk niveau met een nieuw legertje.

Olimar is ook niet langer op zoek naar wrakstukken om die weer aan elkaar te lijmen tot een ruimtescheepje, maar is op zoek naar dertigduizend eenheden sparklium, een raketbrandstof.

Belangrijker is dat de astronaut niet langer binnen een bepaald tijdsbestek zijn missies moet voltooien, omdat zijn zuurstoftank leeg raakt. Olimar hoeft zijn Pikmin ook niet aan het einde van elke dag op te bergen in een soort ui, of uit te vogelen of hij sommige radijzen beter in de grond kan laten zitten, voor later gebruik. Die versimpeling is vast gekozen met het oog op de doorgaans jongere bezitter van een 3DS/2DS XL.

Het gaat om kleine wijzigingen van de kernelementen van de gamesreeks. Hey! Pikmin blijft een reuzecharmant spelconcept voor de liefhebbers van puzzels en tactische spellen. Zeekool, kliswortel, blauwe aardappel en slobberkool klinken als terecht vergeten groenten. De Pikmin horen gewoon thuis in het dieet van elke gamer.

Beeld Nintendo

Hey! Pikmin

Hey! Pikmin (Arzest/Nintendo)¿
Uitgebracht voor de 3DS/2DS XL
Geschikt bevonden voor 3 jaar en ouder (PEGI)


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden