Review

Game van de week: op een buitenaardse pijnbank in XCOM 2

Zoals op pakjes sigaretten een waarschuwing staat dat roken gevaarlijk is voor je gezondheid, zou op sommige games moeten staan dat gamen een risico vormen voor je ego. XCOM 2 is zo'n spel.

Hij is terug - de alien uit Roswell. Beeld Firaxis

Handig om te weten misschien, met het oog op pensioenbreuk en hypotheektekort, maar in 2035 zal de hele wereld in handen zijn van meedogenloze, buitenaardse wezens.

Héél de wereld? Nee, een kleine paramilitaire verzetsorganisatie blijft moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakte het leven van de aliens in moderne steden bepaald niet gemakkelijk...

Tot zover het niet bijster originele uitgangspunt van XCOM 2, met aliens die we al eens eerder elders hebben gezien (het type dat sinds het Roswell-incident model staat voor buitenaardse griezels).

Maar deze wij-tegen-kosmische-gelukszoekers-game speel je niet omwille van het prikkelende plot, maar vanwege zijn uitdagende en ragfijne spelmechanismen. XCOM 2 past in de hoek van turn- en team-based strategische games, spellen waarbij gamer en computer om de beurt spelen, om de beurt specialistische leden van hun team verplaatsen en net als schakers een aantal zetten vooruit moeten denken om hun kansen op overleving te vergroten. Dat valt om de dooie dood niet mee.

Het verzet in XCOM 2 gaat goed gekleed. Beeld Firaxis

Loodzwaar

XCOM 2 moeilijk noemen is net zoiets als René Froger uitroepen tot de Frank Sinatra van de lage landen (Hoezo, Lil' Kleine? Is Froger ook dood?). XCOM 2 is pittig. Lastig. Hondsmoeilijk. Loodzwaar.

Voorbeeldje: als je in het spel een aanval op de aliens inzet, laat de game zien hoe groot de kans is dat een actie slaagt. 95 procent is in andere games een zekere voltreffer. In XCOM 2 gaat die vlieger misschien duizend keer op, maar het kan ook gebeuren dat je schot net in die 5% missers valt en je lang doordachte plan in duigen valt. Je wordt al snel minder van je zaak en trigger happy als de trefzekerheid onder de 75 procent valt of erger, onder de 50%.

En zo moet je niet over het lot nadenken van een verzetsstrijder, maar hoe je vier tot zes leden van een squad zoveel mogelijk in leven houdt. Je zult niet alleen over een plan B moeten beschikken, maar ook over een alternatief C, D, E, F en tot Z aan toe. Russische roulette biedt een hogere kans tot slagen. En terwijl je wanhopig probeert uit te vinden hoe het verzet zijn hoofd boven water kan houden, ga je heel vaak dood.

Waar is de tijd gebleven dat slangen alleen een gespleten tong hadden als wapen? Beeld Firaxis

Helpers weg

XCOM 2 probeert het leed wel iets te verzachten met een tactische optie die 'Overwatch' heet. Die neemt het denkwerk in sommige situatie van de speler over, met soldaten die op eigen houtje alles en iedereen onder vuur nemen die ze in het vizier krijgen. Je gebruikt Overwatch vooral om hinderlagen te zetten, zeker in situaties waar de vijand je nog niet heeft ontdekt of een licht overwicht heeft.

Vanzelfsprekend heeft Overwatch zijn beperking: je kunt deze 'automaat' niet oneindig inzetten. Hij vergt ook tijd en dat is een luxe die je als speler vaak niet hebt, omdat een missie binnen een bepaalde tijd moet zijn volbracht. 'Concealment' is een andere handreiking van de game: je kunt je lange tijd onbespied weten door de aliens in een missie. Je wordt pas zichtbaar als je een specifiek gebied betreedt.

Alsof het slagveld al niet ingewikkeld genoeg is, moet je als verzetscommandant ook nog eens basis in het gareel houden, gehuisvest in een oud, rondvliegend bevoorradingstoestel van de aliens.

Alien ondergaat de kikkerproef. Beeld Firaxis

Manager

XCOM 2 is ook een halve business-simulator. Je moet een laboratorium aanvoeren dat nieuwe wapens ontwikkelt voor in de strijd tegen de buitenaardse overheersing en ondertussen nieuwe strijders aannemen, opleiden en als ze de lat niet halen, weer de laan uitsturen. Prioriteiten moet je stellen, met de hete adem van een onvermoeibare opponent in je nek.

XCOM 2 is een van die games waarvan je plots opmerkt dat je er ongezien honderden uren in hebt gestoken. Wat heet: voor je het weet is het 2035.

XCOM 2 (Firaxis Games / 2K Games)
Uitgebracht voor Windows, Mac OS X, Linux
Geschikt bevonden voor 16 jaar en ouder

Uitbreiding

Op 17 maart verschijnt de eerste uitbreiding van XCOM 2: Anarchy's Children. Deze downloadable content (dlc) kost 4,99 euro en biedt spelers meer mogelijkheden om hun verzetsstrijders anders uit te dossen: meer dan honderd nieuwe en soms exotische haarstijlen, schmink, uitrusting, helmen, maskers enzovoorts. Deze uitbreiding maakt deel uit van een reeks supplementen die de komende maanden beschikbaar komt. Een abonnement op deze expansiepakketten kost 19,99 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.