Review

Game van de week: Moss, de muis die brult als een leeuw

Virtual reality, de technologie die je in een levende film verplaatst, staat nog in de kinderschoenen. Maar die babyklompjes zetten af en toe wel reuzenstappen. Zoals in Moss.

Foto Polyarc

Ik ben verliefd op Lara Croft. Eentje van 10 centimeter lang, met een witbruine, zachte, harige vacht en een zwiepende staart van zes centimeter.

Quill is het hoofdpersonage van het wonderlijke en wonderschone Moss, een virtual reality-game voor de PlayStation 4. Ze is een muis met een missie die rondloopt als een mens. Jij bent een vriendelijke, doorzichtige geest die haar op haar queeste helpt door obstakels te overwinnen en puzzels op te lossen. Dit allemaal in een sprookjesachtig avontuur, dat je oproept door een bonkige, zweterige bromfietshelm op te zetten die een film voor je ogen projecteert waarin je kunt rondlopen.

Foto Polyarc
Foto Polyarc

Knuistje

De hartveroverende muis laat zien wat voor prachtige werelden ontwikkelaars kunnen scheppen met de technologie die de gebruiker helemaal onderdompelt in een gepixeleerde realiteit. Elke decor in Moss is als een schitterend diorama, waarin je bijna letterlijk om een hoekje kunt kijken. Bloemen zien eruit alsof je ze zo kunt plukken en in een vaas kunt zetten.

Quill beweegt als een echt mini-mensje. Ze trippelt op haar achterbeentjes over paadjes, klimt en klautert soms echt met moeite over rotsen, bungelt zwoegend aan nauwe richels en snuffelt nieuwsgierig rond.

Je hart moet wel van beton zijn als je haar lieve piepjes en haar wijzende knuistje negeert bij weer een hindernis die je voor haar moet weghalen. Met de controller schuif en trek je blokken en andere objecten uit de weg, maar tover je ook trappen tevoorschijn die spiraalgewijs uit de grond verrijzen.

De muis roept je hulp ook in bij de gevechten met vijandige schepsels die haar soms in de weg zitten. Dit zijn de minder leuke elementen van de game, omdat Quill een beperkt repertoire van aanvals- en verdedingsmanoeuvres heeft. Zeker als er kleine horde op haar afkomt, strijkt Quill snel het vaantje.

Foto Polyarc

Kinderschoenen

Briljant is dat je soms moet staan of bukken om een passage te zien, waar Quill doorheen moet. Het trekt je nog dieper haar prachtige wereld in en dwingt je verder te kijken dan je virtuele neus lang lijkt. Het is een mechanisme dat je amper in andere vr-games vindt.

Maar Quill is ook symbolisch voor de twee zijden van de medaille die virtual reality heet. Want aan de andere kant herinnert Moss je er voortdurend aan dat virtual reality nog in de kinderschoenen staat. Je moet regelmatig de PSVR-helm weer op een lijn brengen met de PlayStation-camera die jouw bewegingen registreert, zodat je tenminste kunt zien waar Quill naar toe moet. Alsof ze in de bioscoop elke tien minuten de projector weer scherp moeten stellen.

De bediening met de afstandsbediening van de PlayStation 4 blijft onnatuurlijk aanvoelen. De PSVR-bril zelf voelt toch meer alsof iemand je een te nauwe duikbril heeft opgezet. De dikke kabel die de bril met de spelcomputer verbindt hindert je bewegingen.

Onder de streep is het toch Quills betoverende paradijsje dat van Moss een absolute must maakt voor iedereen die een glimp wil vangen van de toekomst van interactief vermaak. Moss is de muis die brult als een leeuw.

Moss (Polyarc/Sony)
Uitgebracht voor PlayStation 4 (met PSVR-bril)
Geschikt bevonden voor 7 jaar en ouder

Foto Polyarc