Review

Game van de week: middeleeuwse loeiers maar geen jonkvrouwe in For Honor

De schermsport wordt wel eens als nobel omschreven. For Honor ziet dat zwaardvechten anders. In deze game gaat je tegenstander meteen voor je strot met een uniek en complex vechtsysteem.

Dit loopt niet goed af. Beeld Ubisoft

Je kunt in For Honor, een middeleeuwse vechtgame, op duizend-en-een manieren aan je einde komen en geen enkele manier is prettig. Binnen enkele uren heb ik ledematen verloren en mijn hoofd, zijn mijn hersens doorkliefd, zijn mijn armen gedecimeerd tot luttele stompjes en heb ik snijwonden opgelopen op iedere denkbare plek van mijn lichaam. Ook daar, ja.

Oorlogsvoering in de Middeleeuwen was een chaotisch, modderig en bloederig fenomeen, als we de geschiedenisboeken mogen geloven. De filmindustrie bestendigde dat beeld met Braveheart, Kingdom of Heaven, Excalibur en zelfs Monty Python & The Holy Grail ('We're the knights who say ''Ni'!'). For Honor volgt dus een veel betreden pad. Maar in geen enkele verbeelding van die barre donkere tijden wordt zoveel rondgerend.

In For Honor dient al dat gehol een doel: het is de enige manier om te overleven als je in een duel of meerkamp het onderspit dreigt te delven. Alle andere wegen vereisen een diepgaand begrip van het unieke aanvals- en verdedigingsmechanisme, die zelfs - of juist - de meest ervaren spelers dwingt alles te vergeten wat ze over games weten.

Beeld Ubisoft
Een hoofdpijn waar tegen geen aspirine helpt. Beeld Ubisoft

Knoppenrammen

Op papier ziet For Honor er niet zo moeilijk uit. In een tweegevecht kunnen spelers kiezen uit drie aanvals- en drie verdedigingshoudingen - zeg maar de plek die de aanvaller wenst te treffen en de houding die de verdediger gebruikt om die specifieke dreiging af te slaan. Er zijn maar drie opties: boven, links en rechts.

Een duel vereist evenwel snel anticiperen op een slag met een zwaard of een lel met bijl en een nog rappere tegenreactie. Probeer niet te raden wat de ander van plan is. Een handige balkje boven je tegenstander vertelt je dat.

Gewoon op zoveel mogelijk knoppen rammen, ongezien, leidt onherroepelijk tot een vroegtijdig einde op het slagveld. Helemaal ingewikkeld wordt het in de gevechten waar twee tegen twee, of vier tegen vier strijders elkaar in de pan proberen te hakken.

Waar je krachten en zwaktes liggen hangt grotendeels af van de rol die je aanneemt, in drie verschillende strijdgroepen. Hoewel ze mekaar in de Middeleeuwen nooit tegen het lijf zijn gelopen, vliegen in deze nabootsing ridders, vikingen en samoerai elkaar in de haren. Ook zonder een jonkvrouwe in nood.

Middeleeuwse 'anger management'. Beeld Ubisoft
Beeld Ubisoft

Knokken

Ze hebben elk hun favoriete wapen (zwaard versus bijl versus speer) en elk ook weer vier onderscheidende strijders met ieder unieke vechtstijl. Het is dus zaak om de juiste vechtersbaas de arena in te sturen, een wanordelijk strijdperk dat krioelt van de zwaaiende zwaarden. (En hier een daar een onbedoeld dansje).

For Honor is een spel dat vooral online dient te worden gespeeld, waarbij de servers van Ubisoft proberen om spelers van hetzelfde kaliber tegen elkaar te laten knokken. Afgaande op de protesten online lukt dat niet altijd. Ook in-game-aankopen hebben geleid tot kritiek. De Franse uitgever hoopt niettemin For Honor om te bouwen tot een e-sport, met internationale competities tussen de beste virtuele vechters.

Gelukkig voor nieuwkomers is er een solo-onderdeel, dat zo'n beetje dient als een introductie tot het unieke vechtsysteem van For Honor. Er is een troost: het enige wat uiteindelijk werkelijke schade oploopt bij alle klappen, oplawaaien, hengsten, loeiers, dreunen, poeiers en optaters is je ego. In het ergste geval schaam je je ogen uit je kop. Ze eindigen niet op de punt van een samoeraispeer.

For Honor (Ubisoft)
Uitgebracht voor pc, PlayStation 4 en Xbox One
Geschikt bevonden voor 18 jaar en ouder

Beeld Ubisoft
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden