Review

Game van de week: meer explosies dan dialogen in Just Cause 3

Rico Rodriquez, het eenmansleger uit twee eerdere edities van Just Cause, is terug. Met zijn formidabele grijphaak en een nieuwe missie. Werkt de spektakelformule nog? (Pats! Boem! Paukenslag. Ja.)

Een rustig moment voor Rico Rodriquez. Beeld Avalanche Studios

Rouwdouwers

In The Expendables uit 2010 heeft Sylvester Stallone de hulp nodig van liefst zes andere klerenkasten om een dictator omver te werpen in Vilena, een fictief eilandstaatje in de Golf van Mexico.

In Just Cause 3 wordt het eiland Medici in de Middellandse Zee bevrijd van het meedogenloze juk van generaal Sebastiano Di Ravello door Rico Rodriquez - in zijn uppie.
Zo zie je maar: games zijn beter dan films.

Nou wordt Rodriquez geholpen door het feit dat computerspellen nog meer dan films een loopje mogen én kunnen nemen met natuurwetten. Tuurlijk, Stallone en zijn bende rouwdouwers halen ook stunts uit die we met een schep zout moeten nemen, maar zij hebben in drie Expendables-films nog nooit geprobeerd een raketwerper af te vuren terwijl ze op de vleugel stonden van een klein vliegtuig dat met luchtafweergeschut wordt beschoten.

Beeld Avalanche Studios
Someday I'll fly away... Beeld Avalanche Studios

Grijphaak

Qua onmogelijke toeren zijn we inmiddels wel wat gewend sinds het eerste deel van Just Cause verscheen (in 2006). Het werd nog gekker in Just Cause 2 en in het derde deel heeft ontwikkelaar Alanche Studios niet alleen alle registers opengetrokken maar ze uit het orgel gesloopt en op de spits van een raket naar de maan gelast.

Rodriquez' meest spannende wapen blijft de grijphaak waarmee hij objecten aan elkaar kan haken en ze spectaculair op elkaar kan laten botsen. Ook de grijphaak gaat in Just Cause 3 in de hoogste versnelling: tot liefst zes objecten kun je ermee tegen elkaar laten vliegen, inclusief helikopters en straaljagers die door het luchtruim razen.

Voor een verhaal - laat staan een boodschap - hoef je bij Just Cause 3 niet wezen. Ook niet voor karakterontwikkeling. Dat heeft de game gemeen met The Expendables: meer explosies dan dialogen. Als Rodriquez wordt je louter geacht Medici streek voor streek, stad voor stad te bevrijden, waarbij de bevolking zich aansluit bij de opstand tot in de grote finale de militaire dictator in het stof bijt. Je vorderingen zijn zichtbaar op een landkaart die langzaam van rood naar blauw kleurt.

Beeld Avalanche Studios

Nevenschade

De nevenmissies die in andere games een extraatje vormen, tot niets verplichtend, zijn in Just Cause 3 de enige manier om aan sommige wapens en andere middelen te komen, zoals een spectaculaire wingsuit (een vliegoverall). Niet alle nevenmissies zijn even interessant.
De camera kan de actie soms niet bijbenen, maar de game biedt variatie genoeg om je toch bij de les te houden. Ga je online, dan kun je tegen de 'ghost' (een avatar) van een vriend spelen, om te zien of je het er in missies beter van af brengt.

Subtiliteit is ook geen vereiste. Nevenschade, en zoveel mogelijk, lijkt het doel. Het is een wonder als de inwoners van Medici na afloop van Rodriquez' dollemansrit nog iets resteert om hun bevrijding in te vieren. Gelukkig is het eiland groot: een speler die de held te voet van het ene uiterste punt naar het ander liet lopen deed daar acht uur en veertig minuten over, inclusief de stukken waar Rodriquez werd gedwongen te zwemmen.

Sylvester Stallone begint het komende jaar met de opnamen van The Expendables 4. Als hij nog verlegen zit om krankzinnige kunststukjes - laat hem even bellen met Rico Rodriquez.

Just Cause 3 (Avalanche Studios / Square Enix)
Uitgebracht voor PlayStation 4, Xbox One, Windows
Geschikt bevonden voor 18 jaar en ouder

Beeld Avalanche Studios
Beeld Avalanche Studios
Beeld Avalanche Studios
Beeld Avalanche Studios
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden