Review

Game van de week: in Shadow of Mordor hebben Tolkiens tokkies bijgeleerd

Nóg een Lord of the Rings-game? Ja, en eentje die de moeite waard is vanwege  inventieve gamesmechanismen.

Peter van Ammelrooy
Orks kun je het beste met orks bestrijden. Beeld Monolith
Orks kun je het beste met orks bestrijden.Beeld Monolith

Er zit veel licht tussen de geschreven The Lord of the Rings van J.R.R. Tolkien en de Rings-verfilmingen van Peter Jackson. Maar er is een constante: de orks. De infanteristen in het leger van oppersnoodaard Sauron zijn in boeken en bioscoopversies dom, lomp en extreem gewelddadig. Ideaal kanonnenvoer dus, voor in de grote veldslagen die het fantasierijk Midden-aarde teisteren.

Maar pas op: in Middle-earth: Shadow of Mordor, zijn Tolkiens tokkies naar de avondschool geweest. En ze zijn er slimmer van teruggekeerd.

Het jongste computerspel gebaseerd op de Ring-trilogie introduceert een nieuwe vorm van kunstmatige intelligentie. De speler neemt de rol aan van Talion, een krijger die onder mysterieuze omstandigheden een dodelijk offerritueel overleeft (daarover later meer). Steeds als Talion het pad van een ork kruist die hij eerder heeft ontmoet, herinnert deze vijand zich wat er bij het vorig treffen is voorgevallen. En laat dat luidkeels weten.

De hiërachie in het orks-leger: korte lijnen, korte lontjes. Beeld Monolith
De hiërachie in het orks-leger: korte lijnen, korte lontjes.Beeld Monolith

Zo wordt een aangebrande ork - eentje die door Talion in een vuur is geworpen en danig verminkt voortleeft - nou niet bepaald prettig gezelschap.

Deze vorm van karakterverdieping voor figuranten - door ontwikkelaar Monolith toepasselijk 'Nemesis' gedoopt - verandert de orks van gezichtsloze bruten in geweldenaars met weliswaar lelijke, maar menselijke eigenschappen. De horde krijgt een smoel. Het voegt een extra laag aan sfeer toe aan wat anders misschien een doorsnee-actiegame zou zijn.

Het Nemesis-systeem gaat dieper. Als Talion nemen we het op tegen een strijdmacht van orks die een strikt rangenstelsel kent. Orks die Talion weten te verslaan, komen hoger in de pikorde te staan en worden sterker. Het wordt moeilijker ze een volgende keer in het stof te laten bijten.

null Beeld Monolith
Beeld Monolith

Schimmige figuur
Talion van zijn kant wordt geholpen door een schim, de geest van de elfenheer Celebrimbor. Het lot van de twee wordt met elkaar verknoopt als een ritueel, waarbij Talion, zijn vrouw en zoon het leven moeten laten, ontspoort. Dankzij Celebrimbors schim beschikt de man van Mordor over magische krachten. Die stellen hem onder meer in staat om de geest van orks over te nemen en ze tegen elkaar op te zetten.

Monolith doseert die supervermogens goed: als Talion voelen we ons sterk, maar nooit onoverwinnelijk.

Niet al te sterk is het verhaal. Het pást in het canon van The Lord of the Rings, waarover regisseur Peter Jackson waakt met een aan Sauron vergelijkbare bezetenheid. Officieel spelen de gebeurtenissen zich af tussen De Hobbit-prelude en In de Ban van de Ring. Maar de game is flink losgezongen van deze boeken - ook al heeft Gollem een gastoptreden in Shadow of Mordor. Maar als vertelling is toch vooral een aaneenschakeling van wraaknemingen op bijrolspelers die we nét vijf minuten geleden hebben leren kennen.

Dat laatste neemt niet weg dat Shadow of Mordor meer dan de moeite waard is. Om met Gollem te spreken: 'We wants it, we needs it. Must have the precious.'

Middle-Earth: Shadow of Mordor (Monolith Productions / Warner Bros. Interactive Entertainment)
Uitgebracht voor Windows, PlayStation 3 & 4, Xbox 360 en One
Geschikt bevonden voor 18 jaar en ouder (PEGI)

null Beeld Monolith
Beeld Monolith
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden