Review

Game van de week: het Top Gear-gevoel bij GT Sport en Forza Motorsport 7

Ook gewone stervelingen kunnen in de duurste auto's ter wereld rijden - al is het slechts virtueel. Van twee van de beste autosimulatoren zijn nieuwe versies uit. Welke komt als eerste over de finish?

Geinponem geeft gas in Forza Motorsport 7 Foto Turn 10

Het waren de betere afleveringen van Top Gear, het autoprogramma van de BBC: de uitzendingen waarin de 'orang-oetan', de 'hamster' en 'Captain Slow' ieder in een onbetaalbare supercar door Italië sjeesden of in Frankrijk op de bon werden geslingerd wegens te hard rijden. Het was allemaal uiterst vermakelijk. Maar nimmer kreeg je van Jeremy, Richard en James het ultieme antwoord te horen op de vraag welke auto nou echt het beste was - de Pagani Zonda, de Ferrari F430 of de Ford GT.

Wij gaan hier ook een 'topgeartje' plegen. We kunnen onmogelijk beslissen wie dit jaar de beste autosimulator op de markt brengt - Turn 10 met Forza Motorsport 7 of Polyphony Digital met GT Sport. (Jaja, deze 'games' zijn al een tijdje uit - maar we moesten 877 auto's testen!)

Nou heeft een vergelijkend warenonderzoek tot op zekere hoogte niet zo bijster veel zin. De meesten van ons zullen geen keuze hebben. Slechts een select groepje gamers heeft zowel een Xbox One als een PlayStation 4 aan zijn televisie gekoppeld. Forza Motorsport 7 is namelijk alleen verkrijgbaar voor de console van Microsoft, en GT Sport geeft alleen gas op de spelcomputer van Sony. Dus luidt de vraag: hoe scoren ze elk afzonderlijk?

Daarbij is van het grootste belang hoe de virtuele auto's 'aanvoelen'. Iedereen weet hoe het voelt als honderden kilo's blik over asfalt zoeven, of over kasseien kletteren. Bij een game ontbreekt die ervaring en heb je in plaats van een stuur een vleugeltje met knoppen in handen, die ook het gas- en rempedaal, de koppeling en de versnellingspook vervangt.

Hoe automobiel is de autogame?

Foto Turn 10
Foto Polyphony Digital

GT Sport - vernieuwde veteraan

Eerst maar eens de oudgediende: GT Sport is de jongste editie van wat eerder Gran Turismo werd genoemd, een reeks games die sinds 1997 verscheen. Het is de dertiende titel op rij en de eerste Gran Turismo-game die voor de PlayStation 4 wordt uitgebracht.

Voor dat debuut heeft de Japanse ontwikkelaar Polyphony Digital de tijd genomen: de op een na jongste Gran Turismo-editie dateert alweer van vier jaar terug. En ondanks die lange aanloop ontbreken bepaalde elementen die wel in Gran Turismo 5 en 6 zaten, zoals een dynamisch weersysteem (als het bijvoorbeeld langer regent, ontstaan er plassen) en een dag-en-nachtcyclus. Spelers moeten de omstandigheden zelf 'inregelen'.

Wat leunstoelcoureurs misschien meer pijn doet, is dat de garage van GT Sport een stuk leger is dan die van zijn voorganger, Gran Turismo 6. Daar kon je uit 1.200 tot de laatste lamp en schroef nagemaakt en nagebootste auto's kiezen, tot de Lunar Rover toe - het elektrisch golfkarretje zonder dak dat de Amerikaanse astronauten meenamen tijdens hun laatste drie missies naar de maan.

Daarvan resteren nog maar 177. Ook het aantal racebanen is gedecimeerd - van veertig naar negentien. Als pleister op de wonde kun je in GT Sport nu wel achter het stuur van een Porsche kruipen. Dat kon lange tijd niet omdat uitgever Electronic Arts een exclusieve licentie had gesloten met Porsche voor de racegame Need For Speed.

Foto Polyphony Digital

GT Sport - veteraan met VR

GT Sport legt de nadruk op racewedstrijden online - alleen het onderdeel Arcade kun je spelen zonder internetverbinding. De game wijkt ook af van zijn traditionele spelmechanisme waarbij je zoveel mogelijk auto's probeert te verzamelen door zo goed mogelijk te racen. Nu gaat het er vooral om dat je je rijkunsten vertoont. De focus ligt zo op het testen en het leren rijden van elke auto, dat GT Sport af en toe de gedaante lijkt aan te nemen van een hele strenge rijinstructeur. Gran Turismo had altijd meer het imago van een simulator dan een game; die traditie wordt voortgezet.

De simulatie van elke auto is prima: GT Sport weet goed de balans te vinden tussen echt en virtueel. Over de beeldkwaliteit hebben we ook niets te klagen. Je kunt het netjes opgepoetste blik bijna voelen. Dat geldt tevens voor het geluid. Voorheen was dat behoorlijk losgezongen van hoe de auto's in werkelijkheid klinken, maar in GT Sport knetteren de knalpijpen zoals ze horen te doen.

De game biedt ook de mogelijkheid rond te racen in virtual reality, met de PlayStation VR-bril op. Het is een losse module die boven op de game is geschroefd: vermakelijk voor eventjes. Je kunt je circuit kiezen, maar niet hoe goed of slecht je tegenstander is - je kunt ook maar tegen een andere auto tegelijk rijden. Het toont nog eens aan dat VR zich nog grotendeels in de kinderschoenen bevindt.

Foto Polyphony Digital

Forza Motorsport 7 - alles op vier wielen

Als kwantiteit het criterium is, verslaat Forza Motorsport 7 GT Sport met grote voorsprong. De Xbox One-titel biedt namelijk toegang tot een stal met liefst 700 auto's en trucks. Er zijn ook 32 racebanen om uit te kiezen: van het Suzuka Circuit in Japan tot aan een fictief straatracecircuit in Dubai, inclusief woestijn. Alles valt aan te passen en te veranderen - tot de outfit van de coureurs toe.

Zevenhonderd vehikels en toch zit niet alles op vier wielen erin. Zoals GT Sport het merk Porsche mocht omarmen, zo moet Forza Motorsport 7 vanwege licentieafspraken het doen zonder Toyota's, op wat racewagens na: enkele terreinwagens zoals de Arctic Trucks Hilux en de Subaru BRZ (een Toyota 86 onder een andere vlag). De game mag wel weer Volkswagen als merk verwelkomen. Elke auto is gedetailleerd nagemaakt. Verder hebben de makers allerlei soorten races en typen toernooien geplunderd waaronder de Formule 1 (klassiek en hedendaags), IndyCar en NASCAR.

Wat GT Sport mist, duikt in Forza Motorsport 7 op: het dynamisch weersysteem, dat de omstandigheden op een circuit met bijvoorbeeld regen, sneeuw of mist natuurgetrouw nabootst. Een lange stortbui leidt bijvoorbeeld tot meer aquaplaning en meer slippartijen.

Rijden en racen in Forza Motorsport 7 is vrijwel net zo goed en echt als in GT Sport, hoewel de Xbox One-titel toch net even iets meer de nadruk legt op het game-element (en dus stuurgemak) dan zijn Sony-rivaal, die fouten harder afstraft.

Foto Turn 10

Forza Motorsport 7 - toeren met trucks

Gelukkig leidt het compromis dat ontwikkelaar Turn 10 heeft gevonden tussen simulator en racegame nergens tot een dit-kan-niet-gevoel. De ingebakken kunstmatige intelligentie houdt auto's meer op de weg dan bij sommige rijstijlen in de realiteit zou gebeuren. Maar wie wil, kan een 'agressievere' stand kiezen, waardoor de wagens voor meer verrassingen zorgen.

Forza Motorsport 7 houdt vast aan het model dat de coureur eerst een specifiek aantal auto's moet verzamelen (winnen via wedstrijden) voor hij aan een nieuw type wagen kan beginnen. Dat kan frustrerend zijn voor de fans van een bepaald type of model auto, maar het dwingt je als gamer aan iedere auto aandacht te besteden en misschien zo toch ontdekkingen te doen die je anders had gemist. Het voorkomt ook dat je misschien te snel in een bolide stapt waar je als virtueel coureur nog niet aan toe bent.

Wat zeker een plus is in Forza Motorsport 7, is de mogelijkheid mee te doen aan wedstrijden tussen vrachtwagens (zonder oplegger). Trucks vragen een heel ander rijgedrag. Dat is een aparte ervaring voor de meesten - misschien meer nog dan de sensatie van het rijden in de peperdure supercars waarmee Top Gears 'orang-oetan', de 'hamster' en 'Captain Slow' de tv-kijker jarenlang de ogen uitstaken.

Foto Turn 10

GT Sport (Polyphony Digital / Sony)
Uitgebracht voor de PlayStation 4
Geschikt bevonden voor alle leeftijden (PEGI, VR-modus geadviseerd voor 12+)

Forza Motorsport 7 (Turn 10)
Uitgebracht voor de Xbox One, Windows
Geschikt bevonden voor alle leeftijden (PEGI)

Meer over