Review

Game van de week: een vangrail doet écht pijn in virtuele racer Project CARS

Hoe realistisch racegames ook worden bestempeld, ze nemen altijd een loopje met de werkelijkheid. Bij het ambitieuze Project CARS zit de volgende crash even goed wel in een klein hoekje.

Britse racer maakt van de grootste coureur een brokkenpiloot.Beeld Slightly Mad Studios

Je moet een beetje betoeterd zijn om een betere autosimulator te maken dan Gran Turismo van Sony, of Forza Motorsport van Microsoft of zelfs maar Need For Speed van Electronic Arts. Als je dat dan toch doet is het misschien wel passend om jezelf Jeremy Clarkson te noemen, of beter: Slightly Mad Studios.

Deze maffe Londense gameontwikkelaars hadden de lat voor hun Project CARS knap hoog gelegd. Ze wilden een autosimulator afleveren die zelfs de meest doorgewinterde racefananaten het zweet in de handen zou bezorgen achter het stuur van hun virtuele bolides. Ze wilden geen concessies doen aan het fysieke realisme van hun racer. Ze wilden de autoliefhebber volop laten kiezen uit de mooiste wagens, tot de laatste schroef en bout te finetunen.

De studio begon ook nog eens aan zijn klus zonder de financiële ruggesteun van een grote uitgever - gebruikelijk bij dit soort omvangrijke avonturen - maar tuigde een gemeenschap op die met geld en ideeën over de brug mochten komen - vandaar de aanduiding CARS (een afkorting voor Community Assisted Racing Simulator).

Beeld Slightly Mad Studios

En potverdikkie: Slightly Mad Studios is héél ver gekomen met die torenhoge ambities.

Het heeft de Britten langer gekost dan ze aanvankelijk voor ogen hadden, met op het laatste moment nog maanden oponthoud. De game zou oospronkelijk ook uitkomen voor de spelcomputers van de vorige generatie, de Xbox 360 en de PlayStation 3, maar die plannen werden in 2013 verlaten.

Niet alle automerken wensten zonder tegenprestatie hun wagens terug te zien in project CARS, maar de selectie van zo'n bijna tachtig auto's mag er wezen - met karts, historische touringcars, supercars, formulewagens, GT-wagens en de prototypes die het asfalt van Le Mans teisteren.

De gamer kan die vierwielers over meer dan 110 circuits jagen, waarvan slechts 23 op werkelijke tracks zijn gebaseerd - wederom vanwege licentiekwesties. Je kunt ook de Cote d'Azur en de kust van Californië onveilig maken, maar ook hier op wegen die slechts bestaan in de verbeelding van Slightly Mad Studios.

Beeld Slightly Mad Studios

Rijden in Project CARS is geen kattenpis. De hulpmiddelen die luiestoelracers krijgen aangereikt in een simulator als Gran Turismo of Need For Speed ontbreken hier grotendeels. Slordige bestuurders maken al snel kennis met vangrail of grindbak. Hier tonen de makers dat ze het advies hebben gewonnen van enkele groten uit het racevak, zoals Ben Collins, een van de voormalige mysterieuze Stig-chauffeurs uit Top Gear en Nicholas Hamilton, een coureur uit de Clio Cup en European Touring Car Cup.

De simulator vraagt - nee: schreeuwt - om de aanschaf van een racestuur. Zeker in de online races is de kans groot dat de deelnemer met slechts een conventionele controller het onderspit delft.

Prettig aan Project CARS is dat je vanaf het eerste moment kunt kiezen uit alle beschikbare wagens - je hoeft niet zoals in andere racegames eindeloos rondtuffen in een DAF voor je mag overstappen in een DAF van een bouwjaar verder en zo honderden modellen verder voor je achter het stuur van een Kia kunt plaatsnemen.

Slightly Mad Studios heeft een game - pardon: realistische racesimulator - afgeleverd waarmee we de capo di tutti petrolheads met gemak de tijd zien overbruggen tot het moment dat hij de opvolger van Top Gear kan presenteren.

Project CARS (Slightly Mad Studios / Bandai Namco)
Uitgebracht voor PlayStation 4, Xbox One en Windows
Geschikt bevonden vanaf 3 jaar

Beeld Slightly Mad Studios
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden