Review

Game van de week: een Sherlock zonder seks, explosies en de dokter

Engelands beroemdste speurneus - nee, niet Miss Marple - krijgt met elke nieuwe film en tv-serie modernere trekken. Loopt het zevende computerspel met Sherlock Holmes in de pas?

Er ontgaat Sherlock Holmes weinig in Crimes & Punishments.Beeld Frogwares

Wat hebben Benedict Cumberbatch, Robert Downey jr. en Johnny Lee Miller met elkaar gemeen? Dat ze de afgelopen jaren vrijwel zeker zijn vervloekt door Frogwares, een Oekraïense studio waar ze al dik twaalf jaar games maken rond Sherlock Holmes.

De Brit en de twee Amerikanen hebben de superspeurneus ook gespeeld, maar in tv-series en films die een heel ander licht werpen op de creatie van schrijver Conan Doyle. De Sherlock-films van Robert Downey uit 2009 en 2011 bleven in elk geval qua setting (het 19de eeuws Engeland) dicht bij het origineel. Maar Cumberbatch (sinds 2010) en Miller (sinds 2012) zetten respectievelijk de Britse en de Amerikaanse politie in de 21ste eeuw in haar hemd.

En alle drie zetten ze hun uitzinnige excentriciteit kracht bij met de onmatige consumptie van drugs, met seks, achtervolgingen en veel explosies.

De Sherlock Holmes van Frogwares steekt daar bleekjes bij af.

Welke Sherlock verschijnt niet op tv?Beeld Warner/BBC/CBS/Frogwares

Geen seks voor Sherlock in zijn jongste avontuur Crimes & Punishments, een variatie op de titel van Fjodor Dostojevski's klassieke werk Schuld & Boete (enkelvoud) uit 1866. Ook het geweld waar de speurder mee te maken krijgt blijft in zijn zevende game binnen de perken. En het karakter van de game-Holmes mag dan zijn scherpe kantjes hebben - hij heeft weinig weg van de onuitstaanbare hork die Cumberbatch, Miller en Downey jr van 's werelds beroemdste pijprokende detective maakten.

De game-Sherlock moet het echt helemaal hebben van zijn scherpe waarnemingsvermogen en analytisch denken.

In Crimes & Punishments moet de spelers als Sherlock zes misdaden oplossen, variërend van diefstal tot moord. Volgens de makers bevat elke zaak zes tot tien scenario's, waarvan de helft een bevredigend, rechtvaardig einde kent. Wie als Holmes de kantjes eraf loopt, kan een onschuldige achter tralies doen belanden.

Een gastrolletje van Mark Knopfler in Crimes & Punishments.Beeld Frogwares

De ontwikkelaars hebben wel een aantal vernieuwingen geïntroduceerd. Van de BBC-Holmes leent de game-Sherlock het bijzondere vermogen om aanwijzingen te ontdekken die je makkelijk over het hoofd zou kunnen zien, zoals boeken die zijn verplaatst, maar ook geuren.

De speurder kan ook gebeurtenissen waarvan hij denkt dat ze op een locatie hebben afgespeeld terugspoelen, alsof de beelden van een beveiligingscamera bekijkt. Teksten die over het scherm zweven laten zien wat Holmes denkt.

Waar Crimes & Punishments het aflegt tegen de tv-series en de films, is de interactie met de voornaamste bijrollen, of liever het gebrek daaraan. De arts John Watson en inspecteur Lestrade van Scotland Yard spelen in tv-films, films en boeken altijd de ondankbare rol van argeloze tot onnozele hals die vraagtekens zet bij Holmes' bevindingen. Zo helpen ze de toeschouwer uit te vinden of de speurneus het bij het rechte eind heeft.

Beeld Frogwares

Maar in de game is er niets dat de speler waarschuwt dat hij de plank misslaat, of aan het einde van een mislukte missie waar hij de verkeerde afslag heeft genomen.

De game past ook een bijzondere en originele methode toe om aanwijzingen, getuigeverklaringen, gedachten en kennis tot een oplossing te smeden - door letterlijk in Sherlocks grijze cellen te duiken en synapsen aan elkaar te knopen.

Die hersenkronkel zien we Cumberbatch c.s. misschien nog wel eens lenen voor hun scherm-Sherlock. Dan kan de game-Holmes ondertussen gaan oefenen op seks, drugs en rock 'n roll. En veel explosies. Nogal wiedes, mijn beste Watson.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments (Frogwares / Focus Home Interactive)
Uitgebracht op PC, PlayStation 3 & 4, Xbox 360 & One
Geschikt gevonden voor 16 jaar en ouder

Ook in de Victoriaanse tijd kwamen de treinen zelden op tijd.Beeld Frogwares
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden