Review

Game van de week: een gewaarschuwd ork telt voor twee in Middle-earth: Shadow of War

Het is altijd weer spannend, een game gebaseerd op The Lord of the Rings. Shadow of War is het vervolg op het veelgeprezen Shadow of Mordor. Meer van hetzelfde of mwoah?

Vrienden voor het leven in Middle-earth. Beeld Monolith

Bezoekers van het kerkhof van Wolvercote, in het zuidwesten van het Verenigd Koninkrijk, zullen de laatste weken onrustig geschuifel uit de grond hebben horen komen. Dat is John Ronald Reuel Tolkien geweest, die zich in zijn graf omdraait vanwege de vrijheden die het computerspel Middle-earth: Shadow of War met zijn nalatenschap heeft genomen.

Zeggen J.R.R.'s grootste fans.

Shadow of War heeft een ring, orcs, draken en geesten. In die zin past de game in de canon van The Lord of the Rings. Maar andere centrale elementen wijken inderdaad wel af van de fantasiewereld die J.R.R. Tolkien ruwweg in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw schiep. Neem bijvoorbeeld Shelob, de gigantische spin uit The Two Towers, die in de Shadow of War transformeert tot een sexy, gotische dame met onfrisse bedoelingen.

Ook de held van Shadow of War, Talion, is een fremdkörper in Tolkiens universum. Hij wordt bezeten door de geest van elfenheer Celebrimbor en krijgt daardoor de beschikking over bovennatuurlijke krachten, en vooral de mogelijkheid om orks tot horigen te maken - voor de niet-ingewijden: de oerlelijke, trol-achtige vechtmachines die de verfilmde veldslagen in The Lord of the Rings tot zo'n fraai spektakel maken.

Talion steekt zijn licht op. Beeld Monolith
Dat zag er op Funda toch een stuk vrolijker uit. Beeld Monolith

Topschurk Sauron

Onderwerping is overigens waar de speler een groot deel van Shadow of War aan besteedt: het onderwerpen van orks om een steeds verder uitdijend leger samen te stellen dat uiteindelijk Sauron en zijn vazallen moet verslaan (Sauron zal de minder LOTR-georiënteerde bioscoopbezoeker zich vast nog wel weten te herinneren als de topschurk uit Peter Jacksons filmtrilogie). Shadow of War is welbeschouwd een reeks van eindeloze belegeringen van steeds zwaarder beschermde bolwerken en forten.

De aanloop van die belegeringen voelt soms nauwelijks meer aan als een game, maar meer als een managementtool: eerder een spreadsheet dan een zwaard.

Shadow of War is de voortzetting met dezelfde middelen van Shadow of Mordor, de game die in 2014 verscheen en erg werd geprezen door zijn inventieve nemesis-systeem. Dat is een vleugje kunstmatige intelligentie dat vijanden leren van elke confrontatie en daarmee een reputatie opbouwen die alle personages rondom beïnvloeden.

Een gewaarschuwd ork telt voor twee. Gevechten worden dankzij de nemesis-tover stukje bij beetje steeds complexer.

"Je bent zo doorzichtig, Celebrimbor." Beeld Monolith

Gif of val

Het nemesis-systeem wordt ook toegepast in Shadow of War én uitgebreid, met de mogelijkheid om van ondergeschikten van de aanvoerders van de orks te horen wat hun zwakke en sterke kanten zijn. Zo kun je horen of ze wel of niet gevoelig zijn voor gif, of dat het handiger is om de kopmannen in een hinderlaag te grazen te nemen, in plaats van het te laten aankomen op een grootschalige, bloedige veldslag.

Er zitten veel plussen aan Shadow of War, en even zo veel schaduwzijden. Zoals het menu waaruit je orks of wapentypes moet kiezen en dat niet echt lekker meewerkt in de hitte van de strijd. Het plot ploetert en sommige dialogen horen thuis in de slechtste afleveringen van Goede Tijden en Slechte Tijden. Dit is een grote, veeleisende, soms trage game voor de liefhebbers. Liefst de liefhebbers met een licht masochistische inslag.

Middle-Earth: Shadow of War (Monolith / Warner Bros)
Uitgebracht voor de Xbox One, PlayStation 4, Windows
Geschikt bevonden voor 18 jaar en ouder (PEGI)

De politie sprak van "een gezellige drukte". Beeld Monolith
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.