Review

Game van de week: de kwast machtiger dan het zwaard in Kirby and the Rainbow Paintbrush

Nog saaier dan verf zien opdrogen, plachten de Britten te zeggen van iets dat wij oersaai noemen. Maar verf is altijd spannend computerspellen, rondspattend of opdrogend. Daar kan het een dankbaar spelmechanisme zijn.

Kirby houdt in zijn nieuwste game de gekleurde touwtjes ferm in handen.Beeld HAL Laboratory

In The Unfinished Swan (uit 2012, verkrijgbaar voor PlayStation 3, 4 en Vita) maak je met spatten zwarte verf op een volledig wit scherm een onzichtbaar landschap zichtbaar. Vermors je teveel verf, dan verdwijnt de omgeving - en cruciale aanwijzingen - achter het zwart.

In De Blob (2008, voor Wii en iOS) heeft een boosaardige multinational alle kleur uit de samenleving verbannen. Aan de speler de taak om letterlijk weer kleur in het leven te brengen door als een met verf geladen wezentje tegen gebouwen, landschap en bewoners aan te rollen.

In drie Epic Mickey-games (2010 en 2012, voor vrijwel alle spelplatformen) maken spelers met een toverkwast gaten in muren en schilderen ze bruggen en trappen waar eerst een leegte gaapte. De kwast dient ook als wapen, tegen opdringerige tegenstanders. Ook in Splatoon, een nieuwe game voor de Wii U, is verf het hoofdbestanddeel (wapen en vermommingsmiddel).

Beeld HAL Laboratory
Beeld HAL Laboratory

Het net verschenen Kirby and the Rainbow Paintbrush voegt een variatie aan deze spelmechanisme toe. Op het aanraakscherm van de GamePad, de tablet-achtige afstandsbediening van Nintendo's Wii U, moeten we strepen, lussen en cirkels trekken. Langs deze kabels in regenboogkleuren rolt, stuitert en springt het bolvormige, roze hoofdpersonage door een landschap met afwisselend sneeuw, bergen en vulkanen. Over obstakels en hindernissen heen terwijl hij ondertussen een veelvoud aan vijanden uitschakelt.

Als dat eenvoudig klinkt, helpt de oplopende moeilijkheidsgraad van Kirby and the Rainbow Paintbrush spelers wel snel uit de droom. De hindernissen vragen al gauw voortdurend aandacht van de het kleine inktloze pennetje (stylus) dat Nintendo bij de GamePad levert. Al ras loopt het aantal regenbouwtouwen op dat je moet tekenen om Kirby verder te helpen. Tegelijkertijd moet je ervoor zorgen dat Kirby's verfvoorraad op peil blijft. Om zijn reserves aan te vullen moet de zuurstokroze held over de grond rollen.

Het gebruik van de stylus kan nieuwkomers helpen voor wie schrikt van de veelvoud aan knoppen op de conventionele controller. Het spel kan ook met een tot drie vrienden worden gespeeld, die als kameraden - Waddle Dees - Kirby kunnen verder kunnen helpen als hij in de moeilijkheden raakt, objecten verzamelen en opponenten onschadelijk maken.

Beeld HAL Laboratory

Zoals gebruikelijk bij platformspecialist Nintendo gaat achter het kinderlijk décor van Kirby and the Rainbow Paintbrush een tactisch diepgaande game schuil.

De opzet van de game betekent dat een solo-gamer continue naar het kleine scherm van de GamePad tuurt en dus niet kan genieten van het spetterende kleurenspektakel op zijn breedbeeld-tv. Het is net als met de schilderkunst: voor toeschouwers valt er aan een kunstwerk in wording meer te genieten dan voor de kunstenaar die de meeste tijd met zijn kwasten en zijn neus op centimeters van het doek staat.

Kirby and the Rainbow Paintbrush (HAL Laboratory / Nintendo)
Uitgebracht voor de Wii U
Geschikt voor alle leeftijden (PEGI)

Beeld HAL Laboratory
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden