Gadgetgekte in Barcelona: lampen, kasten, brillen, mobieltjes

In Barcelona komt vandaag een einde aan het Mobile World Congress (MWC), waarop de telefoon- en internetindustrie laat zien wat ze voor dit jaar in petto heeft. We zetten de grote trends op een rijtje.

De ingang van het Mobile World Congress in Barcelona. Beeld reuters

De agenda van een techjournalist wemelt van de afkortingen - die van handelsshows, festivals en beurzen die zijn aandacht vragen. De CES in Las Vegas (januari), de CeBIT in Hannover (maart), SXSW in Austin (idem), Computex in Taipei (juni) en de IFA in Berlijn (september). Daar tussendoor fietsen nog 'kleinere' evenementen als CTIA Wireless (VS), CEATEC (Japan), SITEX (Singapore) en LeWeb (Frankrijk).

Afgelopen week streek het perscircus neer in Barcelona, voor een andere afkorting: het MWC. Op dat Mobile World Congres lieten 2.000 belbedrijven, mobieltjesfabrikanten en gadgetmakers ruim 900 duizend bezoekers zien wat ze voor dit jaar in de pijplijn hebben. Het is het belangrijkste evenement op de telecomkalender.

Het wemelde van de nieuwe mobieltjes, smartwatches, virtual reality-helmen - de gadgets die je mag verwachten. Maar wat waren nou de opvallendste snufjes en nieuwtjes?

Beeld afp

Kasten, tafels en lampen

Grappig genoeg ging veel aandacht uit naar een bekendmaking uit een niet-technologische hoek: van IKEA. Het Zweedse woonwarenhuis brengt kasten, tafels en lampen op de markt waarmee je een mobiele telefoon van stroom voorziet zonder kabeltje. IKEA heeft gekozen voor Qi, een van de technologieën voor draadloos opladen die tot internationale standaard hoopt uit te groeien.

Samsung heeft niet een, maar twee vlaggenschepen. Naast de standaard-S6 verschijnt de tongbrekende Galaxy S6 Edge waarbij het scherm doorloopt over de zijkanten van het toestel. Die paneeltjes lichten op als iemand je belt en de telefoon in de stille stand staat). Aan ieder contact kun je een kleurtje toekennen.

Nog een vlaggenschip: HTC presenteerde in Barcelona de nieuwe One, met typeaanduiding M9. Deze smartphone denkt met je mee, door je gedrag te volgen. Hij presenteert apps die je op dat moment nodig zou kunnen hebben. Bijvoorbeeld 's ochtends een app die je als forens helpt (treinvertrektijden) en 's avonds een je als tv-kijker bedient (tv-gids).

HTC One M9 Beeld reuters

Helmen

HTC meldt zich ook aan het front van de virtual reality (VR), de helmen en brillen die de drager in een driedimensionale, digitale schijnwereld onderdompelen. De Taiwanezen trekken op met Valve, de grote Amerikaanse gamesproducent. Gamers werden in Barcelona lekker gemaakt met het bericht dat Valve voor de Vive een nieuwe editie gaat bouwen van zijn legendarische game Half-life. De fans kijken al elf jaar uit het vervolg. Helaas moest HTC een dag later erkennen dat haar bestuursvoorzitter, Cher Wang, zich in haar enthousiasme had laten meeslepen.

Fujitsu denkt én de pincode overbodig te maken én vingerafdrukherkenning op mobieltjes (zoals te vinden is in de nieuwere iPhones en Galaxy's). De Japanners verbeterden de bestaande iris-scanner, al in gebruik bij grenscontroles op luchthavens als Schiphol. Zo hoef je niet langer het toestel op precies 10 centimeter van je oog te houden. Herkenning, zegt Fujitsu, kost amper een seconde.

Wie gezichtsherkenning maar niks vindt kan de bril opzetten die virusspecialist AVG aan het ontwikkelen is. Het brillenglas is voorzien van een reflecterend materiaal en het montuur zendt een infrarood licht uit, dat je ogen niet opmerken, maar de sensoren in smartphones, bewakingscamera's, Google Streetview-auto's en Facebook-apps van de kaart brengt.

Beeld ap

Ouders

De Noorse ondernemer Sten Kirkbak liet de FiLIP zien, een horloge met SIM-kaart en ingebouwd GPS die ouders in staat stelt om op hun smartphone de omzwervingen van hun kroost te volgen. Kinderen kunnen in geval van nood een knop indrukken, waarmee het horloge maximaal vijf telefoonnummers alarmeert. Het toestel is genoemd naar Kirkbaks zoon: de Noor kreeg het idee voor het horloge toen hij een keer het 4-jarige jochie uit het oog verloor.

De mafste gadget moet de Rubicon zijn, een kruising van vestzakhorloge en smartwatch. Bedoeld om te onthaasten, zeggen de drie ontwerpers uit Californië, want je kunt er niet mee facebooken, twitteren of snapchatten en hij geeft ook geen piep of kreet als je een nieuwe sms binnenkrijgt, of mailtje.

Ook (goed) gek is de Sengled Boost, een gloeilamp waarin ook een Wi-Fi-repeater is gebouwd, om een draadloos signaal te versterken op de plekken waar de dekking binnenshuis niet zo geweldig is. Kamers met slecht Wi-Fi-ontvangst behoren vanaf nu tot het verleden, zegt het bedrijf uit Shanghai. Twee antennes moeten een snelheid van maximaal 300 Mb/s garanderen.

Beeld afp

5G

Terwijl we net gewend raken aan 4G denkt de telecomindustrie al weer na over 5G. In laboratoria worden de meest uitzinnige snelheden bereikt, 2 gigabit per seconde tegen maximaal 300 megabit per seconde voor 4G. Maar de experts zijn verdeeld over hoe snel we nog sneller kattenvideo's op YouTube kunnen bekijken. 4G was een betrekkelijk eenvoudige upgrade, maar 5G gaat grote investeringen vergen en strategieën die die de kosten lonend maken. Een piketpaal is geslagen. Het Finse Nokia en NTT Docomo in Japan willen de technologie gaan inzetten voor de Olympische Spelen in 2020, in Tokio.

Grote afwezige op het MWC was Apple. De Californische elektronicamaker laat op al dit soort evenementen altijd verstek gaan. Om die reden staat er in de agenda van de techjournalist maandag een groot kruis. Dan belegt Apple een eigen bijeenkomst in San Francisco. Met het laatste nieuws over de Apple Watch, die volgende maand niet alleen in de VS maar ook in Europa te koop zal zijn. En misschien 'one more thing'.

Meer nieuwtjes lezen over het Mobile World Congress?
Lees hier het speciale thema-Techblog

Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden