Gaat het dan toch nog wat worden met die slimme klokjes?

Smartwatches zijn niet het succes geworden dat ervan werd verwacht. Maar dat lijkt te gaan veranderen.

Lange tijd werd er wat lacherig gedaan over slimme horloges en fitnesspolsbandjes. Zo'n Apple Watch was hooguit iets voor freaks, was het idee. Voormalig hoogvlieger Pebble werd in 2016 voor een wat troosteloos bedrag overgenomen door concurrent Fitbit. Tot overmaat van ramp zat de groei vooral in de allergoedkoopste fitnessbandjes. Hoe anders hangt de vlag er nu bij. De markt is in snel tempo volwassen aan het worden. En na de polsbandjes volgen andere slimme kledingstukken.

Wie deze week de Ifa-beurs in Berlijn bezocht, zal het zijn opgevallen: smartwatches en fitnessbandjes namen een belangrijke plek in op de beursvloer. Bovendien introduceerden veel fabrikanten nieuwe apparaten, waaronder Samsung, Fitbit en Garmin.

In het tweede kwartaal van dit jaar werden er wereldwijd ruim 26 miljoen wearables verkocht. Hieronder vallen zowel smartwatches zoals de Apple Watch, als de wat simpelere bandjes die voor slechts één doel worden gebruikt: fitness. Dit is in een jaar tijd een groei van meer dan 10 procent. Volgens marktonderzoeker IDC zit de groei in de bovenkant van deze markt: bij de dure en veelzijdige slimme horloges. Hier werden maar liefst 60 procent meer exemplaren verkocht. 'De trend richting intelligentere en volgestouwde wearables is in volle gang', zegt IDC-analist Jitesh Ubrani. 'We zijn nu op het punt gekomen dat klanten behoefte hebben aan een wat geavanceerder apparaat.'

Samsung Gear SportBeeld Samsung

Dat is vooral goed nieuws voor Apple. De fabrikant verkocht 3,4 miljoen horloges en heeft hiermee maar liefst de helft van de smartwatch-markt in handen. Google en Samsung zijn hier de grote concurrenten. Google levert met Android Wear het besturingssysteem voor veel slimme horloges, terwijl Samsung op ruime afstand van Apple de meeste smartwatches verkocht, overigens met een eigen besturingssysteem: Tizen. De Zuid-Koreanen verkochten het tweede kwartaal 800 duizend horloges. Hetzelfde Samsung liet vorige week in Berlijn twee nieuwe exemplaren zien: de Gear Sport en de Gear Fit2 Pro.

De Gear Sport is, net als alle andere horloges, geschikt voor gezondheids- en fitnessdoelen. Niet zo gek, want volgens de onderzoekers van IDC wordt de verkoop juist gestuwd vanuit deze hoek. Een andere groei komt op het conto van de modebewuste medemens. Samsung zoekt het in elk geval in de nodige extra functies voor zijn Gear Sport, zoals de mogelijkheid om deze ook als afstandsbediening te gebruiken voor een PowerPoint-presentatie of voor virtual-realitybril. En o ja, het horloge mag nu ook onder water. De goedkopere Gear Fit2 Pro (230 versus 350 euro) ontbeert uiteraard veel van de mogelijkheden van zijn duurdere broer, maar heeft wel ingebouwde gps.

Concurrent Garmin (dat de derde plek bezet op de ranglijst van meest verkopende smartwatches) presenteerde in Berlijn ook nieuw spul. De interessantste gadget is de Vivoactive 3. Dit is een klassiek ogend horloge met een voor Garmin nieuwe mogelijkheid: Garmin Pay. Hiermee kunnen direct via het horloge betalingen worden gedaan. Garmin Pay werkt samen met de creditcards van Visa en MasterCard. Het illustreert de trend dat horloges steeds minder vaak in combinatie met een smartphone hoeven te worden gebruikt, wat wel zo praktisch is bij het sporten.

Het is ook de reden dat steeds meer nieuwe modellen de mogelijkheid krijgen om er muziek op te zetten. Dat gaat bij het ene model wat handiger dan bij de andere. Zo kan de muziekliefhebber op zijn Samsung Gear Sport zijn Spotify-playlists in offline-modus gebruiken, wat fijn is.

Garmin VivoactiveBeeld Garmin

De nieuwe smartwatch van Fitbit - de Ionic - kan dit niet. Hier moeten, nogal ouderwets, mp3'tjes worden geüpload. Dat kan handiger. Voor de rest is deze Ionic overigens een trendbreuk voor Fitbit, dat tot nu toe bekendheid genoot vanwege zijn fitnessbandjes. Deze nieuwe stap is ook hard nodig, want Fitbit zag zijn verkopen in een jaar teruglopen van 5,7 naar 3,4 miljoen exemplaren.

Apple mag dan de meeste smartwatches hebben verkocht, marktleider van de gehele wearable-markt is nu na het wegzakken van Fitbit het Chinese Xiaomi, dat uitblinkt in ultragoedkope fitnessbandjes. Of ze nu van Xiaomi, Samsung, Fitbit of het Nederlandse TomTom zijn, het grote voordeel van deze gadgets is (naast de lagere prijs) dat ze aanzienlijk ranker ogen dan de toch wat kloeke smartwatches. Wie maar één doel heeft (gezond bewegen) en geen behoefte heeft aan het ontvangen van notificaties, routebeschrijvingen, telefoongesprekken of het beluisteren van muziek, is dan prima uit.

Fitbit IonicBeeld Fitbit

Xiaomi heeft daarnaast ook sinds kort zijn eerste slimme schoenen op de markt gebracht. Met dank aan de ingebouwde chip houdt de schoen automatisch alle activiteiten bij in een app. Het is een van de illustraties van een nog kleine, maar sterk groeiend nieuw segment.

Een ander voorbeeld is het slimme jack van Levi's. En fabrikant Lenovo toonde onlangs een prototype van een sportvest waarmee continu de hartslag wordt gemeten via sensoren in het textiel. Het is nog onbekend of dit werkelijk op de markt komt, maar het is duidelijk dat steeds meer kleding uw activiteiten zal kunnen bijhouden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden