Europa wil einde aan vervelende cookiemeldingen

Consumenten moeten in hun browserinstellingen voortaan zelf kunnen aangeven wat voor cookies ze willen accepteren. De irritante cookiemuren worden daarmee neergehaald, stelt de Europese Commissie voor.

null Beeld de Volkskrant
Beeld de Volkskrant

Iedereen kent ze wel: de schermvullende cookiemeldingen die sites verplicht moeten tonen bij eerste bezoek. Bijna iedereen klikt meteen op accepteren, zonder de knoppen met extra informatie te raadplegen. Dit is de reden dat Europa zijn cookiebeleid wil veranderen.

'Het is vervelend voor een internetgebruiker dat hij voortdurend om toestemming voor cookies wordt gevraagd', zegt EU-commissaris Andrus Ansip van Digitale Markt. Zijn oplossing: internetters kunnen in hun browser in één keer aangeven welke cookies ze aanvaardbaar vinden en welke niet. Zo kunnen ze zogenoemde tracking-cookies, die gebruikt worden om gerichte advertenties te tonen, altijd blokkeren.

Voor zaken die de privacy niet raken, zoals de opslag van boodschappen in webwinkels, vervalt de toestemming sowieso.

'Een drama'

IAB Nederland, de branchevereniging voor bedrijven die actief zijn met reclame op internet, is niet blij met de voorstellen. Jeroen Verkroost, directeur van de belangenclub, noemt het 'een drama'. 'Dit heeft echt geen enkele zin. Het hele idee achter de cookiewetgeving was om de consument beter te informeren en te beschermen. Dat doe je niet op deze manier.'

Als internetters inderdaad massaal trackingcookies gaan blokkeren, dan zal het enige effect zijn dat ze minder relevante advertenties te zien krijgen. Adverteerders kunnen dan niet meer via die cookies achterhalen met wat voor iemand ze te maken hebben. Verkroost ontkent dat het gevolgen zal hebben voor de advertentietarieven. Wel zullen er volgens hem klappen vallen bij de partijen die bemiddelen tussen adverteerders en uitgevers.

Adverteerders

'Het grote probleem is dat met de huidige wetgeving de uitgeverijen de enige partijen zijn die grote financiële risico's lopen', stelt Verkroost. Dit wordt met het nieuwe voorstel niet opgelost. Ook dan worden zij verantwoordelijk gehouden voor de advertenties die door derden op hun platforms worden getoond. Boetes kunnen oplopen tot 450 duizend euro. Uitgeverijen hebben geen invloed op die advertenties. Tegenwoordig worden veel banners verkocht op real time marktplaatsen.

Het IAB pleit ervoor om de handhaving niet langer bij uitgeverijen neer te leggen, maar bij de adverteerders. Verkroost: 'Als je echt iets wilt veranderen, moet je daar ingrijpen waar de economische macht ligt'. Hij vergelijkt de uitgever met een hotel die een kamer verhuurt en niet vooraf weet wat daarin zal gebeuren.

Adblockers

Maar heeft de advertentiebranche het er ook niet zelf naar gemaakt met die overstelpende hoeveelheid schreeuwerige en knipperende banners die over de internetter wordt uitgestort? Jazeker, erkent de IAB al wat langer. 'Zelfregulering is hard nodig. We moeten de consument beschermen tegen een overload. Hij vindt advertenties best ok, mits het niet te veel is. Als de balans niet in orde is, grijpt hij naar adblockers.' En dat is natuurlijk het laatste wat het IAB en uitgevers willen.

Naast de cookievoorstellen wil de commissie ook dat de privacy van gebruikers van diensten als Whatsapp, Twitter, Facebook Messenger, Skype en Viber beter beschermd worden. Deze diensten zouden verplicht moeten worden om zowel de inhoud van de communicatie als metadata (tijdstip en locatie) te anonimiseren of te verwijderen als de gebruiker geen toestemming heeft gegeven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden