Apps & Gadgets antireisziektebril

Er is een bril die tegen reisziekte moet beschermen. Werkt-ie echt?

Drie van de vier mensen schijnen er ooit wel eens last van hebben gehad: kinetosis. Ofwel: reisziekte. Niet iedereen groeit er overheen; ook volwassenen zitten nog wel eens zwetend, duizelig of zelfs kotsend in de auto, vliegtuig, trein of op de boot. Citroën denkt hier nu de ultieme oplossing voor te hebben: deze speciale bril. 

Deze zogenoemde SeeTroën (haha, woordspeling) is een in zacht wit plastic uitgevoerde bril met vier ‘glazen’. Twee aan de voorkant en twee aan de zijkant:

Beeld Citroën

Die ringen rondom de openingen zijn deels gevuld met een blauwe vloeistof. ‘Dankzij de vloeistof die in de ringen rond de ogen beweegt, zowel van links naar rechts als van voor naar achter, reconstrueert de bril als het ware de horizon, waardoor het conflict tussen zintuigen, dat de oorzaak is van de kwaal, wordt opgelost.’ Zo’n conflict treedt op als de ogen iets anders doorgeven aan de hersenen dan het evenwichtsorgaan, bijvoorbeeld als iemand op zijn iPad staart tijdens het rijden:

Beeld Citroën

Ogen geven door: we staan stil, terwijl het evenwichtsorgaan iets heel anders meldt. Zet de bril op zodra de eerste symptomen optreden, raadt Citroën aan. En dan begint het: ‘Na ongeveer twaalf minuten synchroniseert het brein met de beweging die wordt waargenomen door het binnenoor.’ Als dit proces is afgerond, kan de bril weer worden afgedaan. Al vinden sommigen mensen de bril zo cool dat ze hem liever op lijken te houden:

Tot zover de theorie. We namen de proef op de som met een ideale kandidaat: iemand die extreem veel last van reisziekte heeft. Volkskrant-vlogger Lisa Koetsenruijter bijvoorbeeld. Het eerste dat opvalt is de vormgeving, uit de koker van een Parijs ontwerpcollectief. Deze zorgt volgens de maker voor ‘een frisse uitstraling’. Fris is het zeker, maar adjectieven als ‘opvallend’ of zelfs ‘belachelijk’ zijn ook nooit ver weg. Maar dat is uiteraard weinig relevant als de Seetroën werkt. Bij maar liefst 95 procent van de gebruikers is dat volgens Citroën het geval. Hier verdween de reisziekte als sneeuw voor de zon. Maar werkt hij ook in de praktijk onder extreme omstandigheden? We namen de proef op de som:

Beeld de Volkskrant

In eerste instantie reageert Lisa voorzichtig positief, op het gebrekkige draagcomfort na:

Beeld de Volkskrant

Maar de combinatie van tot maximale hoogtes opgestookte temperaturen, hard optrekken en nog harder remmen en herhaaldelijke korte bochten terwijl de brildrager op de achterbank op haar mobiel moet blijven kijken, is uiteindelijk te veel:

Beeld de Volkskrant

Bij een schaal van 1 tot 10 is het zaak om niet dichtbij de 10 te komen:

Beeld de Volkskrant

Op de betonnen vlakte van de NDSM-werf in Amsterdam Noord moet Lisa toch echt uitstappen:

Beeld de Volkskrant

En ook daarna, onder normale omstandigheden, komt het niet meer goed. Ze zal bij de 5 procent horen bij wie het niet werkt en haar toevlucht moeten blijven nemen tot slaperig makende pillen. Dan maar geen frisse uitstraling:

Beeld de Volkskrant

De Seetroën (geschikt vanaf 10 jaar) kost 99 euro.  De hele video waarin we de bril testen kun je hieronder zien:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.