Klopt dit wel? winterkou

‘Elektrische auto’s rijden bij koud weer maar half zo ver’

Berichten verspreiden zich razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: Een elektrische auto rijdt in de winterkou maar half zo ver.

Beeld ANP

Als de dagen lengen, gaat de winter strengen en wordt het afzien voor eigenaren van elektrische auto’s: bij koud weer halveert de actieradius van hun auto. Althans, dat is de boodschap die met enige regelmaat in media opduikt. Zo wordt de elektrische auto volgens een recent bericht op Disclose.tv ‘praktisch onbruikbaar’ in de winter en ook het Algemeen Dagblad berichtte al eens over het bereik dat 50 procent vermindert in de kou. 

Klopt het?

Het artikel op Disclose.tv bevat een link naar een online Duits automedium dat zelf vijf auto’s testte. De conclusie luidt inderdaad dat de auto’s bij temperaturen onder het vriespunt ‘meer dan gehalveerde afstanden rijden’. De auteurs vermelden niet hoe de test is opgezet, maar foto’s suggereren dat enkele coureurs ermee over besneeuwde berghellingen zijn gaan rijden. Het AD-artikel verwijst naar de Duitse automobielclub Adac. Op de website van de organisatie staat inderdaad dat het bereik van de elektrische auto tot 50 procent kan afnemen, maar meer specifieke onderzoeksgegevens ontbreken.

Volgens onderzoeker Auke Hoekstra leidt vooral de verwarming van de auto tot energieverlies. Ook een hoge rolweerstand in de sneeuw en een wat hogere luchtweerstand spelen een rol. Minder aerodynamische auto’s zullen daarvan de meeste last ondervinden. ‘Als je bij strenge vorst steeds korte stukjes raceparcours door de sneeuw gaat rijden, waarbij je de verwarming hoog zet, kom je er wel’, zegt de onderzoeker. 

Dit is echter een extreme situatie. Hoekstra vermoedt dat de actieradius in normale winterse omstandigheden eerder 20 procent minder is dan gemiddeld. Ter onderbouwing verwijst hij naar de onafhankelijke website ev-database.nl. Hierop staan data over reikwijdte en verbruik van elektrische automodellen, gebaseerd op eigen onderzoek, YouTube-verslagen, rapportages, blogartikelen en input van autogebruikers. Bij dezelfde rijstijl en gemiddelde rijsnelheid blijkt de actieradius bij -10 graden ongeveer 20 tot 30 procent minder groot dan bij 23 graden boven 0.

Ook hoogleraar Pavol Bauer van de TU Delft acht een halvering van de actieradius ‘totaal onrealistisch’. ‘Een verwarming voor de cabine verbruikt gemiddeld 2 kilowatt, dat is hoogstens 10 procent van het totale energieverbruik. Natuurlijk is dit afhankelijk van de buitentemperatuur en deze is in Nederland zelden beneden 0.’ Sommige modellen hebben een ingebouwd opwarmingssysteem om de accu optimaal te laten werken. Dat kost volgens Bauer echter weinig energie. Alleen als de test is uitgevoerd op zeer korte afstanden, kan de hoogleraar zich voorstellen dat de actieradius drastisch lijkt af te nemen. ‘Als je in de kou instapt en een kilometer rijdt, verbruikt de verwarming veel energie, terwijl de accu nog niet op temperatuur is. Hij heeft daardoor minder capaciteit. Na een paar kilometer is hij opgewarmd, maar de computer kijkt vaak naar het energieverbruik en berekent de actieradius op grond van de afgelopen periode.’

Eindoordeel

Een elektrische auto kan bij strenge vorst minder ver rijden, maar halvering van de actieradius is overdreven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden