Eindeloos dwalen in een virtuele wereld

Computerspelletjes hebben een ongezond imago, omdat gamers urenlang achter een scherm zitten. Terwijl er wel games zijn die spelers laten zweten. Werken die een beetje?

De Omni, een loopband voor gamers: als de speler loopt, beweegt het personage in het spel mee.Beeld Virtuix

Computerspellen waarbij gamers van de bank komen en moeten springen of dansen kunnen helpen overgewicht tegen te gaan. Maar dan moeten die 'beweeggames' wel aantrekkelijker worden, wijst een Nederlands experiment uit. De huidige generatie actieve spellen weet spelers niet los te weken van Call of Duty of FIFA.

Noem het de ironie van het gamen. In Battlefield rennen gamers als soldaten kilometers over het slagveld. Bij Super Mario moeten ze voortdurend springen en klimmen. Als Lara Croft in Tomb Raider zwemmen ze uren onder water. Maar zweten doen spelers slechts virtueel: ze zitten vastgekoekt aan hun stoel.

Promovenda Monique Simons van de Vrije Universiteit Amsterdam wilde nagaan of actieve games daar verandering in kunnen brengen. 'Gamers zijn niet per se ongezonder dan mensen die geen spellen spelen, maar net als fanatieke tv-kijkers brengen fanatieke gamers veel tijd zittend door voor een scherm. Dat kan overgewicht in de hand werken.'

De PlayStation-beweeggame Medieval MovesBeeld Sony
De gamebeelden worden geprojecteerd op het virtual reality-vizier dat de gamer op zijn hoofd draagt.Beeld Virtuix

Onderzoek

Het idee voor haar studie, waarop ze 11 september promoveert, werd zo'n vijf jaar geleden geboren, toen Sony en Microsoft games introduceerden waarbij spelers moesten springen en zwaaien om figuren en objecten op de televisie te laten bewegen. Nintendo was hen voorafgegaan met de bewegingsgevoelige Wii-spelcomputer.

Simons vond 270 gamende jongeren van 12 tot 16 jaar bereid mee te doen aan een experiment van tien maanden. Hierbij kreeg een groep beweeggames mee naar huis, met het verzoek te proberen die minimaal een uur per week in plaats van een zittend spel te spelen. De 'bewegers' en een controlegroep kregen een vragenlijst voorgelegd over hun activiteiten. Gewicht, buik- en heupomvang, huidplooidikte en de BMI-score, die een indicatie geeft van overgewicht, werden vastgelegd.

Uit het onderzoek blijkt dat zelfs een uur actief gamen al te veel gevraagd was. Gevraagd naar de reden waarom ze de beweeggames links lieten liggen, antwoordden de 'actieve' proefpersonen dat ze de beweeggames te saai vonden. Simons: 'Ze missen de elementen die gamen leuk maken, zoals een boeiende verhaallijn, eindeloos dwalen door een fantasiewereld en mooie beelden.' Games die een sport nabootsen, zoals tennis, bestaan te veel uit vlagen van activiteit. Die houden gamers niet geboeid.

De app Zombies, Run! is een fitnessgame waarin hardlopers door opdrachten uit te voeren uit handen van (virtuele) zombies moeten blijven.Beeld Six To Run
Links: een gamer op de Omni-loopband. Rechts: Het beeld dat de gamer ziet door zijn virtual reality-vizier. Hij speelt het spel Grand Theft Auto V.Beeld Virtuix

Mobiele games

Simons ziet kansen voor mobiele games, zoals Zombies, Run!, die de buitenwereld versmelt met de virtuele omgeving. Het is een app die hardlopen aantrekkelijk maakt door het element van avontuur toe te voegen. De gebruiker moet aan zombies ontsnappen door echt te rennen. 'Zulke games hebben het voordeel dat je naar buiten gaat, want dat is een nadeel van de huidige beweeggames - je blijft binnen.' Hier gaat Simons op de Universiteit van Utrecht verder studie naar doen.

Ontwikkelaars proberen ook fysieke activiteiten aan populaire games toe te voegen. Ze koppelen bijvoorbeeld een loopband aan Grand Theft Auto V, waarbij de speler écht moet rennen om een personage in dit boevenavontuur vooruit te branden.

Grand Theft Calorie?

Heeft actief gamen voor de buis wel zin? Ja, zeggen Amerikaanse wetenschappers die in 2011 de calorieopname onderzochten van 39 jongens en meisjes die een beweeggame speelden. Tien minuten de dansgame Dance Dance Revolution spelen leverde een grotere calorieverbranding op dan tien minuten stevig wandelen. Opvallend was dat kinderen met kans op overgewicht de meeste lol aan het 'exergamen' (een samentrekking van exercise en gamen) beleefden, meer dan de groep met een gezond gewicht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden