De gidsBeter/leven

Eierschaal eten voor betere botten, een goed idee?

Antwoorden op lezersvragen over gezondheid en psyche. Deze week: is het eten van een eierschaal goed voor de botten?

Beeld Matteo Bal

Het zachtgekookt eitje is de ster van het zondagsontbijt. Een 65-jarige Volkskrantlezer uit Veendam heeft er de gewoonte van gemaakt zijn gekookte ei af en toe te bestrooien met vermalen eierschaal. Dat doet hij om voldoende calcium binnen te krijgen en hij vraagt zich of dit een goed idee is.

Calcium is een belangrijke bouwsteen voor de botten en het gebit en is nodig om de zenuwen en spieren goed te laten werken. Als we via onze voeding te weinig calcium binnenkrijgen, dan haalt het lichaam dat tekort uit de botten. Langdurig gebrek aan calcium kan zo tot botontkalking leiden, met een vergrote kans op botbreuken als gevolg.

Om het skelet gezond te houden, raadt het voedingscentrum een dagelijkse inname van 1.000 mg calcium aan voor volwassenen. Kinderen hebben iets meer nodig omdat ze in de groei zijn, evenals ouderen, die het extra calcium nodig hebben om de achteruitgang van hun botten tegen te gaan.

Volgens Joop van den Bergh, internist bij Maastricht UMC en VieCuri MC Noord-Limburg, bevat een gevarieerd dieet met twee tot drie zuivelproducten per dag ruim voldoende calcium. Wie gevarieerd eet, hoeft dus geen supplementen in te nemen. Sterker nog, er zijn aanwijzingen dat een overschot aan calcium kan leiden tot een verhoogde kans op aderverkalking en nierproblemen. Indien de voeding al voldoende calcium bevat, raadt Van den Bergh voedingssupplementen met calcium af.

Voor vrouwen boven de vijftig en mannen boven de zeventig is het een ander verhaal. In die leeftijdscategorie neemt de kans op botontkalking toe en is het extra belangrijk om genoeg calcium in te nemen. Vooral ouderen die via hun dieet weinig calcium binnenkrijgen, moeten hierop letten. Van den Bergh: ‘In dat geval is een vermalen eierschaal op zijn tijd zo’n gek idee nog niet.’

Zeker in gebieden waar voedingssupplementen niet te krijgen zijn en waar mensen een hogere kans lopen op botaandoeningen door een eenzijdig dieet, lijkt de eierschaal een uitkomst. In 2018 publiceerden Australische onderzoekers hierover een artikel in het vakblad Maternal & Child Nutrition. Daaruit bleek dat eierschalen voor inwoners van kleine dorpjes in Sub-Sahara-Afrika een goede aanvulling kunnen zijn op hun calciumarme dieet. Eieren zijn bijna overal beschikbaar en het enige waar men op moet letten is dat de eierschalen voor consumptie voldoende worden verhit.

Voor wie zelf eierschaal wil proberen, drukt Van den Bergh op het hart om de schaal goed mee te koken. Dit om besmettingen met salmonellabacteriën te voorkomen. De onverhitte eierschaal van dat lekkere gepocheerde ei kunt u dus beter links laten liggen.

Wie genoeg calcium binnenkrijgt, is overigens nog steeds niet verzekerd van een stevig skelet. Het lichaam moet namelijk ook over genoeg vitamine D beschikken. Deze vitamine is nodig om het calcium uit de voeding te halen, zodat het naar het skelet kan. Vitamine D zit onder andere in vette vis, maar de belangrijkste leverancier ervan is zonlicht. Wie dagelijks een halfuur buiten komt met ontblote armen krijgt voldoende vitamine D binnen, maar in de winter lukt dat vaak niet. Zeker voor ouderen is het daarom aan te raden om ’s winters, in combinatie met de eventuele eierschaal, vitamine-D-supplementen te gebruiken.

Zelf een vraag voor deze rubriek? Stuur 'm naar beterleven@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden