Eeuwenoud raadsel opgelost: zonnebloem beweegt niet, maar groeit met zon mee

Het eeuwenoude raadsel hoe groeiende zonnebloemen meebewegen met de zon is opgelost door onderzoekers van de universiteit van Californië. Met enkele elegante experimenten toonden zij aan dat de bloem zelf niet beweegt, maar dat de groei van de stengel varieert: overdag groeit het oostelijke deel van plant sneller, terwijl 's nachts het westelijke deel sneller groeit. Door deze afwisselende stengelgroei lijkt het alsof de bloemen de zon volgen.

Beeld ANP XTRA

Het zonzoekende 'gedrag' van de groeiende zonnebloem verbetert de groei van de plant. Planten die verhinderd werden de zon te volgen, produceerden minder biomassa en hadden kleinere bladeren. 'Het was al wel bekend van de bladeren, maar nu blijkt dat ook het meebewegen van de bloem een positief effect heeft op de groei van de plant', stelt Wilco Ligterink van Wageningen Universiteit en zelf niet betrokken bij het onderzoek.

Volgroeide zonnebloemen draaien niet mee met de zon, zij richten hun bloem de hele dag strak op het oosten. Hierdoor warmen zij sneller op en trekken zo meer bestuivers aan. 'Bijen houden van warme bloemen', aldus Stacey Harmer, een moleculair biologe en medeauteur van de studie die vrijdag in Science.

Met een simpel experiment bestudeerden de onderzoekers de groei van de stengel. Zij brachten stipjes aan op de stengel en filmden vervolgens de plant. Achteraf kon men op de videobeelden de afstand tussen de stipjes meten en zo het opmerkelijke groeipatroon van de stengel in kaart brengen.

Het is reeds lang bekend dat zonnebloemen met de zon meedraaien. In 1643 gebruikte de Duitser Athanasius Kircher dit fenomeen al voor het ontwerp van een zonnebloemklok. 'Het is al eeuwen, zo niet duizenden jaren, bekend dat zonnebloemen de zon volgen. Deze studie biedt voor het eerst ondubbelzinnig bewijs voor een mechanisme van afwisselende stengelgroei', reageert Mike Haydon (Universiteit van Melbourne), die niet betrokken is bij deze studie.