nieuws astronomie

Eerste beelden bijzondere vuurbol boven Nederland

Honderden Nederlanders zagen - en hoorden - vrijdagavond een bijzondere kosmische vuurwerkshow. De eerste beelden van de vuurbol die langs de hemel trok, druppelen nu binnen bij wetenschappers. ‘Hopelijk kunnen we straks naar de meteoriet op zoek.’

Een van de eerste foto's van de vuurbol van afgelopen vrijdag. Het beeld is nog niet geverifieerd door experts. Beeld Roel U / ams.imo.net

Twee foto's, een video van een dashboardcam en een filmpje geschoten met een mobiele telefoon. Dat is de eerste voorzichtige de oogst van de indrukwekkende lichtshow die ontstond toen vrijdagavond boven Nederland een stuk steen uit de ruimte met een noodgang op de de atmosfeer botsteRuim vijfhonderd mensen maakten melding van het spektakel, dat gepaard ging met doffe, harde knallen. Het geluid ontstond toen de steen door de geluidsbarrière vloog.

Vrijwel onmiddellijk vroegen wetenschappers vrijdag op sociale media naar beeld. ‘We hebben dat nodig om de baan en eigenschappen van de vuurbol in kaart te brengen, en de locatie te berekenen waar de steen misschien op aarde terecht is gekomen’, zegt Sebastiaan de Vet, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS).

Nieuwe meteorieten

Per jaar worden wereldwijd slechts enkele nieuwe meteorieten ontdekt, terwijl de stenen wetenschappelijk juist zeer waardevol zijn. Meteorieten zijn de gestolde klonten uit de beslagkom waarin moeder natuur miljarden jaren geleden de aarde (en overige planeten) kneedde. Hun chemische samenstelling bevat daarom waardevolle informatie over onze kosmische ontstaansgeschiedenis.

De vondst van een vers stuk ruimtesteen zou behoorlijk zeldzaam zijn. In Nederland zijn tot nog toe slechts zes meteorieten gevonden. Het meest recent gebeurde dat in 2017, toen mensen in Broek in Waterland een half kilogram zwaar exemplaar vonden, ze ontdekten het door schade aan het dak van hun schuur.

De Vet hoopt op nog zo'n toevallige ontdekking. ‘In 2017 werd de meteoriet ook pas twee weken na de vuurbol gevonden’, zegt hij. ‘Ditmaal hebben veel meer mensen de vuurbol gezien, en is er ook meer media-aandacht voor. Hopelijk helpt dat.’

Checklist

Wie denkt een meteoriet te hebben gevonden, kan terecht op de website van de KNVWS, zegt De Vet. Zij heeft een checklist ontwikkeld aan de hand waarvan mensen kunnen bepalen of ze beet hebben.

Op dit moment hebben de onderzoekers nog onvoldoende informatie om zelf te zoeken naar de meteoriet. Zo is nog altijd niet zeker of de steen de tocht door de aardatmosfeer ook daadwerkelijk heeft overleefd, zegt De Vet. Al is hij optimistisch. ‘Dat je de vuurbol kon zien terwijl het licht was en dat het gepaard ging met een hoorbare knal, is echt uniek. Dat wijst er misschien op dat de steen groot genoeg was om de reis te overleven. Maar het is nog te vroeg om daar definitieve uitspraken over te doen.’

Als de steen het inderdaad heeft overleefd, is hij met grofweg de vaart van een sneltrein ergens in het noordwesten van Overijssel geland, rond Zwolle en Staphorst. Het mogelijke zoekgebied is echter te groot om al te gaan zoeken. ‘Zodra het gebied klein genoeg is, beginnen we meteen’, zegt De Vet. ‘We hopen dus nog meer beelden te ontvangen.’ Wie beelden heeft, kan dat het beste melden op de website van de werkgroep meteoren van de KNVWS.

Jagen op ruimtestenen

Honderden Nederlanders zagen rond halftien vrijdagavond een grote vuurbol aan de hemel. Wetenschappers zijn inmiddels naarstig op zoek naar beelden van het spektakel.

Uniek bewijs: fossielen van het moment dat een meteoriet een einde maakte aan het bestaan van dinosauriërs.

Meteoriet met kracht van miljoenen atoombommen stortte ‘kort geleden’ op aarde

Zit er een limiet aan het aantal mensen dat je kunt kennen? Wat bewijst de uitslag van een schriftelijke test eigenlijk? In onze Grote Vragen Podcast beantwoorden we ‘vragen waar je nooit over na hebt gedacht maar plotseling dolgraag een antwoord op wilt hebben’.