Een pilletje om langer te leven

Een afweerstof van een bacterie die in de bodem van Paaseiland zou de gemiddelde levensverwachting van mensen in theorie met 6 tot 9 jaar kunnen rekken.

Tot die conclusie komen onderzoekers in Nature op basis van proeven met muizen.

De stof, sirolimus (rapamycin in het Engels), werd voor het eerst ontdekt in de grondmonsters die in 1965 op Paaseiland werden genomen. Het is de stof waarmee een bacterie, Streptomyces hygroscopicus, rivaliserende bacteriën en schimmels van zich afhoudt. Rapamycin is sindsdien gebruikt als middel in mensen om de afstoting van donororganen tegen te gaan. Recent is de stof verwerkt in experimentele medicijnen ter bestrijding van tumoren.

Al eerder was bij experimenten met wormen en insecten ontdekt dat die langer leefden nadat ze sirolimus kregen toegediend. Daarop besloten drie Amerikaanse laboratoria het middel te testen op muizen, die genetisch dichter bij de mens staan.

De onderzoekers wilden hun experimenten eerst uitvoeren op jonge diertjes, maar tegen de tijd dat ze een methode hadden gevonden om de muizen te voeren waren die oud geworden – 20 maanden, of ongeveer 60 jaar in mensenjaren.

De Amerikanen hadden niet verwacht dat sirolimus ook effecten zou hebben bij muizen op middelbare leeftijd, maar dat bleek wel het geval. Ze hielden het 9 procent (bij mannetjes) tot 14 procent (bij vrouwtjes) langer vol dan muizen in een controlegroep die het zonder het levenselixer moesten stellen. Dat zou voor mensen neerkomen op gemiddeld 6 tot 9 jaar langer leven, rekent de website ScienceNow voor.

De onderzoekers weten nog niet hoe sirolimus het leven oprekt. Ze veronderstellen dat de stof een rem zet op een eiwit dat de celgroei beïnvloedt.

ScienceNow waarschuwt voor al te optimistische verwachtingen over een snelle commerciële toepassing. Van sirolimus is bekend dat de stof het cholesterolgehalte in het bloed verhoogd. Omdat het middel het afweersysteem afremt – de reden dat het wordt gebruikt bij donortransplantaties – loopt een gebruiker ook kans op infecties.

Muis in een proeflab. (Foto Rama / Wikipedia / CeCill) Beeld null