Een literatuurpijs mag best populair zijn

De reacties op de Generale Bank Literatuurprijs die afgelopen zondag is uitgereikt waren lauw. Hier werd in een geregisseerd tv-spektakel onbekend talent in de spotlights gezet....

De sponsor blijft niettemin enthousiast over de prijs waar hij honderdduizend gulden in steekt. 'Kritiek hoort nu eenmaal bij literatuur en dus ook bij een literaire prijs', zegt J. Verpoest, die bij de Generale Bank belast is met de coördinatie van de prijs.

Kritiek op de prijs is niet nieuw. Al in 1994 vertrok het bestuur van de AKO Literatuurprijs (die twee jaar later werd omgedoopt tot de Generale Bank Literatuurprijs). Uit onvrede over de toelating van non-fictie tot de competitie richtte dat bestuur de Libris Literatuurpijs op. Als reactie noemde de AKO haar prijs 'literair, niet elitair'. In het literaire wereldje werd dat al snel uitgelegd als 'populair, niet literair'.

De Generale Bank is juist blij met dat 'populaire' imago. Met meer dan honderd literaire prijzen per jaar is onderscheidend vermogen een noodzaak. 'Vorig jaar werd de jury nog geprezen om zijn eigenzinnige keuze.'

Dat er onder de zes genomineerde schrijvers maar één Vlaming was, deert de bank evenmin. 'Wij willen juist onze naamsbekendheid in Nederland verhogen. In België kent iedereen ons.'

Verpoest kan niet anders concluderen dan dat alles 'naar wens' verloopt met de prijs. De beslissing of met de prijs blijft bestaan, valt pas in 2000, als het contract afloopt. 'Maar' verzekert Verpoest, 'die beslissing hangt niet af van het niveau van de winnaar.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden