Nieuws Wetenschap

Een goede nachtrust, een Spidermanslak en een nieuw wapen tegen uitsterven banaan

Een vrouw eet een banaan. Beeld ANP XTRA

Waarom een goede nachtrust helpt tegen infecties

Een opkomende verkoudheid kan na een goede nachtrust opeens een stuk minder zijn, en Duitse wetenschappers hebben ontdekt hoe dat kan. Tijdens onze slaap verbetert het vermogen van bepaalde immuuncellen om zich aan de ziekteverwekker te hechten, schrijven ze in het Journal of Experimental Medicine. T-cellen activeren kleverige eiwitten die zich aan geïnfecteerde cellen hechten, waarna ze kunnen worden opgeruimd. Die kleefstoffen zijn actiever bij mensen die goed hebben geslapen. Stress heeft op die kleefeiwitten het omgekeerde effect.

Slak plakt boomkikkers vast aan hun boom

Spiderman is er niets bij. De rodedriehoeksslak, een naaktslak uit Australië, blijkt zijn vijanden vast te kunnen lijmen aan de boom. Die wonderlijke ontdekking deden biologen toen ze in een bos nabij Sydney opeens een kikker aan een tak zagen bungelen. De dader zat ernaast: de naaktslak Triboniophorus graeffei, die behalve zijn gewone slijm af en toe een superlijm blijkt af te scheiden. Toen de biologen een dag later terugkwamen, zat de kikker nog steeds vastgeplakt aan zijn boom. Waarna de onderzoekers het dier met veel moeite wisten los te wrikken.

Nieuw wapen tegen uitsterven banaan

Met de genetische kniptechniek Crispr-Cas hebben Amerikaanse en Keniaanse onderzoekers een virus vernietigd dat de banaan in delen van Afrika met uitsterven bedreigt. Het gaat om het ‘bananenstreakvirus’, dat in het dna van veel Afrikaanse bananen van het soort ‘Gonja Manjaya’ zit. Bij droogte komt het virus uit de rusttoestand en kan het hele plantages vernietigen. Slecht nieuws, want bananen zijn een belangrijk voedingsmiddel op de Afrikaanse markt. Het streakvirus infecteert overigens niet de populaire Cavendishbanaan.