Een eigen reisbureau op zolder

In de reiswereld hebben ze elke maand wel ergens ruzie over. Jan-Bart Derksen wist vorige week al waarover het deze maand zou gaan: de komst van Travel Planet....

Derksen is sinds vandaag directeur van Travel Planet en in die hoedanigheid wordt hem door reisbureaus veel pech en tegenslag toegewenst. Travel Planet is het internetbedrijf waar de vakantieganger eind van het jaar nagenoeg alles moeten kunnen vinden, vergelijken en boeken wat in Nederland wordt aangeboden aan reizen, verzekeringen en accommodatie.

De vakantieganger klikt op 'Florence' en weet onmiddellijk welke touroperators daarop vliegen en wat ze in de aanbieding hebben aan hotels en excursies. Hij hoeft voor die informatie niet meer naar het reisbureau. Hij heeft zijn eigen reisbureau, op zolder.

Dat vinden vooral de kleine, zelfstandige reisbureaus vervelend. Maar touroperators niet. Als een klant bij een reisbureau boekt, mag het bureau van de touroperator 10 procent van de reissom houden.

Voor touroperators is Travel Planet een goedkoper verkoopkanaal. Tegenover die 10 procent die het reisbureau krijgt, vraagt Travel Planet misschien de helft, maar in elk geval minder. Dus zijn er zware tijden op komst voor de reisbureaus. Tenzij Travel Planet flopt. Maar dat is niet waarschijnlijk met twee aandeelhouders van formaat: KPN en Travel Unie, de marktleider in de reiswereld. Met Travel Unie heeft het internetbedrijf sowieso al 28 procent van de markt achter zich. Nu de consument nog.

'Wat er op dit moment wordt verkocht via internet, is peanuts. Internet wordt wel belangrijk, maar zal qua omzet de reisbureaus niet overvleugelen. Voor kleine reisbureaus wordt het lastig', zegt Will van den Hoogen, directeur van D-reizen met 122 reisbureaus.

Kleine bureaus, verwacht Van den Hoogen, zullen zich aaneensluiten, zich laten overnemen door een keten of zullen onder de vlag van een grote keten gaan werken. Hij is zelf zijn keten aan het uitbreiden, maar niet door overnames.

Derksen is het er mee eens dat de rol van de reisbureaus niet is uitgespeeld, maar gelooft wel dat hun functie zal veranderen. 'Internet heeft geen warmte, biedt geen beleving. Als het goed is, beleef je in de gesprekken bij een reisbureau het begin van je vakantie.'

Internet is volgens hem goed voor recht-op-en-neer vakanties. 'Je gaat met vrienden of familie een weekeinde naar Verona. Dan kijk je op internet. Maar er zijn vakanties waarover je je uitgebreid wilt oriënteren. Dan ga je naar het reisbureau.'

Derksen voorspelt een duidelijke invloed van internet. 'Tussen nu en vijf jaar zullen reisbureaus zich moeten specialiseren. Ze zullen meer persoonlijkheid hebben. Maar hun aanbod wordt kleiner. Ze verdwijnen niet uit het straatbeeld, maar hun gevels zullen smaller zijn.'

Hans Broeke, voorzitter van de Vereniging van Reisagenten, gelooft dat bedrijven als Travel Planet beslist een stuk van de markt zullen veroveren. 'Over vijf jaar, schat ik, zullen ze 20 procent van de vakantiereizen verkopen. Maximaal.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden