Test

DS 7 Crossback E-Tense: tijdelijk vlaggeschip met iets minder finesse

De hybride DS 7 Crossback rijdt comfortabel en wisselt vlekken­loos tussen beide motoren. Het wachten is nu nog op een volledig elektrische versie.

Zoals veel fabrikanten graag doen, heeft DS onder de DS 7 joekels van wielen gezet. Voelt uw auto nog groter – of u nog kleiner. Beeld
Zoals veel fabrikanten graag doen, heeft DS onder de DS 7 joekels van wielen gezet. Voelt uw auto nog groter – of u nog kleiner.

DS 7 Crossback E-Tense 225 Executive

Gecombineerd vermogen: 225 pk (165 kWh)

Transmissie: automatisch 8 versnelling

Accu: 13,2 kWh

Elektrische actieradius: 58 km (opgave), 36 km (praktijk)

LxBxH: 457 x 190 x 162 cm

Gewicht: 1.735 kg

Prijs gereden model: € 54.480 (vanaf € 53.390)

In afwachting van de limousine DS 9, die dit voorjaar verschijnt, is de DS 7 Crossback nog even het vlaggeschip van het Franse luxemerk. Hoewel het in veel opzichten zichtbaar de grote broer van de DS 3 Crossback is, mist-ie toch de perfectie van de 3, die helemaal in balans is. De 7 is oneerbiedig gezegd wat lomper. Hij ontbeert de subtiele vouwen in de zijkanten en de kenmerkende haaienvinnen en lijkt op het eerste oog meer op andere SUV’s. En die 19-inch-wielen zijn toch vooral voor liefhebbers van stoer, minder voor finessefans.

De associatie met een SUV is verdwenen zodra je bent ingestapt, zo fraai en luxe is de afwerking – het DS-ontwerp geschiedt onder aanvoering van Nederlander Ivo Groen – en zo groot is het rijcomfort. De DS 7 crossback is een limousine op te grote wielen, constateerden we al eens in deze rubriek.

In tegenstelling tot de volledig elektrische DS 3 Crossback is van de 7 alleen nog een hybride versie verschenen, met stekker. De auto geeft op de meters keurig aan hoe ver je 100 procent elektrisch kunt rijden. Volgeladen varieerde dat van 34 tot 40 kilometer. Het verbaasde ons hoeveel ritten korter waren dan die afstand. Dus wie vaak laadt, heeft wel degelijk profijt. Al blijft zo’n elektrische hulpmotor een doekje voor het milieubloeden, in afwachting van een volledig elektrische versie.

De samenwerking tussen de motoren verloopt vlekkenloos; je merkt als inzittende en bestuurder niet wanneer de ene het van de andere overneemt. Moederconcern PSA, onervarener dan sommige andere merken (Toyota, BMW) met elektrische aandrijving, is wat dat betreft vooraan in de file ingesorteerd. Rijden in de hybride Crossback 7 smaakt naar meer. Naar een volledig elektrische Crossback 7, om precies te zijn.

Ook bij de DS 7 Crossback is het kristallenthema tot gekwordens doorgevoerd, hier in het achterlicht. Beeld
Ook bij de DS 7 Crossback is het kristallenthema tot gekwordens doorgevoerd, hier in het achterlicht.
Zoals veel fabrikanten graag doen heeft DS onder de DS 7 joekels van wielen gezet. Voelt uw auto nog groter – of u nog kleiner. Beeld
Zoals veel fabrikanten graag doen heeft DS onder de DS 7 joekels van wielen gezet. Voelt uw auto nog groter – of u nog kleiner.
Bepakt en bezakt schrokken we een beetje van de kofferruimte. Met de stoelen intact scoort-ie matig (555 liter), met neergeklapte achterbank zeer goed (1.752 liter). Zegt ook veel over het comfort van de achterpassagiers. Beeld
Bepakt en bezakt schrokken we een beetje van de kofferruimte. Met de stoelen intact scoort-ie matig (555 liter), met neergeklapte achterbank zeer goed (1.752 liter). Zegt ook veel over het comfort van de achterpassagiers.

Nieuw nummer

Woensdag 3 februari presenteert DS het vierde model in de huidige range: de DS 4, een auto in het ‘premium C-segment’, dat vroeger door het leven ging als middenklasser, zoals DS’ vorige 4 dat ook was. Die zat alleen wat minder in het premiumgedeelte, dat wel. Oftewel: de nieuwe zal vermoedelijk duurder zijn. Vanaf eind 2021 in uw showroom. De DS 4 verschijnt vooralsnog met twee aandrijflijnen: een plug-in hybride en een ouderwetse op diesel of benzine.

De spiksplinternieuwe DS4 Beeld
De spiksplinternieuwe DS4
DS4 Beeld
DS4
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden