Door buizen reizen, wordt dat ooit wat?

Delftse studenten hebben de snelste hyperloopwagen ontwikkeld. Het systeem werkt, maar zullen we ons in de nabije toekomst ook echt door vacuümbuizen voortbewegen?

Het team van de TU Delft met hun winnende hyperloopwagen. De capsule was de snelste in een wedstrijd georganiseerd door SpaceX.Beeld Frank Schallmaier

Studenten van de TU Delft zijn gisteren in Los Angeles winnaar geworden in een wedstrijd om de snelste hyperloopwagen. De competitie, georganiseerd door het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX van Elon Musk, is bedoeld voor de ontwikkeling van een hyperloop, een transportsysteem bestaande uit vacuümbuizen waarin capsules met hoge snelheid vracht en mensen vervoeren. Kan de hyperloop een succes worden?

Nee

Simpelweg omdat de meeste nieuwe vervoersconcepten mislukken, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft, niet betrokken bij het hyperloopproject. Neem de magneetzweeftrein. Die leek lang een succesvol alternatief voor de hogesnelheidstrein of het vliegtuig, maar doordat een magneetbaan lastig is in te passen in het bestaande treinnetwerk, raakte de magneettrein in het slop. De laatste echt nieuwe succesvolle vervoersoplossing is de burgerluchtvaart, die opkwam tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog.

Misschien

Waar leggen we al die buizen aan? Ruimtelijke inpassing is een fors probleem, zegt Van Wee. Maar bij de hyperloop lijken ze minder groot dan bij andere infrastructurele projecten als treinen en wegen. Dat komt doordat de buis op palen staat en relatief smal is. De hyperloop is daardoor makkelijker in te passen. 'Als hij door een weiland loopt, kunnen de koeien er gewoon onder blijven grazen.' Ook vormt hij op grondniveau minder een obstakel.

Ondergronds kan ook, maar is vreselijk kostbaar en leidt vrijwel altijd tot budgetoverschrijdingen. Denk aan de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Nieuwe technologieën hebben sowieso de neiging duurder uit te vallen omdat we er nog geen ervaring mee hebben.

Er zullen ook nog veel technische hobbels overwonnen moeten worden. Zoals bijvoorbeeld lekkages, waardoor het vacuüm verdwijnt. Ook het krimpen en uitzetten van de buizen is een potentieel probleem. Tussen stations gaat het mogelijk om tientallen meters rek- en krimpverschillen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

De 'pod' van het team uit Delft wordt gereedgemaakt voor een test in de 1,25 kilometer lange Hyperloop-track bij het SpaceX hoofdkwartier in Hawthorne.Beeld afp

Daarom is het goed eerst te experimenteren, zoals Musk wil. De ondernemer wil eerst tussen Los Angeles en San Francisco een hyperloop bouwen. Dan kunnen kinderziekten eruit worden gehaald en kun je zien hoe passagiers reageren. 'Willen die bijvoorbeeld een toilet? Dat zal er vermoedelijk niet in zitten', aldus de Delftse hoogleraar. Als dat een onoverkomelijk probleem blijkt, zal er uiteindelijk wel een wc in de hyperloop komen.

Zeker is dat de hyperloop er niet in één klap zal zijn. Het zal ook niet meteen een ander vervoersysteem vervangen, maar er eerst een aanvulling op zijn. 'Zeilschepen zijn ook niet van het ene op het andere moment vervangen door stoomschepen', zegt Van Wee. 'Al denken we nu weleens van wel. Maar daar zijn tientallen jaren overheen gegaan.'

Ja

Wat een nieuw concept kansrijker maakt, is als het wordt gedragen door een charismatische kampioensfiguur. Bij de hyperloop is dat Elon Musk, eigenaar van onder meer autofabrikant Tesla en ruimtevaartconcern SpaceX.

Door de hoge snelheid kan de hyperloop concurreren met de luchtvaart. Een nadeel van vervoer per vliegtuig is dat luchthavens vaak ver van de stad liggen. In het buitenland vergt het vaak een uur treinen om het centrum te bereiken. Dat is veel tijdverlies, terwijl een hyperloop mogelijk tot in de stad reikt.

Ook klimaatbeleid kan de hyperloop helpen. De luchtvaartsector ontspringt nu nog goeddeels de dans. Als dat verandert en er bijvoorbeeld accijns op kerosine en btw over tickets wordt geheven, kan een energie-efficiënt systeem als een hyperloop profiteren. Van Wee: 'Hoe efficiënt de hyperloop is, weten we eigenlijk nog niet, omdat er nauwelijks onderzoek naar is gedaan. Maar op papier ziet het er goed uit.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden