Doen we kinderen tekort met al die sombere rapporten over wat ze niet kunnen?

De week in wetenschap

Beeld Hollandse Hoogte / William Hoogteyling

Slingeren aan een touw, een bal vangen, balanceren op een instabiel vlak. Kinderen zijn er slechter in dan tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie.

Eerder deze maand was er ook al verontrustend nieuws over de prestaties van kinderen. Vergeleken met twintig jaar geleden zijn kinderen nu slechter in lezen, rekenen en natuurwetenschappen.

Tekenen dan? Kunnen ze dat nog een beetje? Is óók al een zorgwekkend rapport over verschenen. Vraag kinderen uit groep acht om een zelfportret te maken en je moet niet gek opkijken als ze de neus en oren vergeten.

Kinderen van nu en toen langs dezelfde meetlat leggen; het is een methode die nuttige inzichten geeft, maar het is er ook een met beperkingen. Tijden veranderen, de arbeidsmarkt verandert, de maatschappij verandert. Zouden de kinderen van nu ook kwaliteiten hebben die minder opvallen in de rapporten, iets nuttigs waar ze misschien zelfs wel beter in zijn dan vorige generaties?

Volkskrant-journalist Kaya Bouma legde die vraag al eens voor aan onderwijsexperts, die zich opvallend weinig zorgen maakten. Presenteren, discussiëren, samenwerken, onderhandelen, ict-vaardigheden, ondernemingslust; kinderen zijn er nu beter in dan vroeger, denken de experts. Al is het bij die kwaliteiten vaak lastiger om ze langs een objectieve meetlat te leggen om verschillende generaties te vergelijken. Een goede spreekbeurt zag er in mijn jeugd nu eenmaal anders uit dan in tijden van Powerpoint en YouTube.

Ook goed om in het achterhoofd te houden bij sombere berichten over de jeugd: mopperen op jongeren is van alle tijden. De Amerikaanse cartoonist Bill Mauldin schetste die cyclus treffend in 1950 in het tijdschrift Life. Een oude man kijkt argwanend naar een man van middelbare leeftijd, die weer argwanend kijkt naar een kind. Onderschrift: elke generatie heeft z’n twijfels over de volgende generatie.

Wat de toekomst ook brengt voor de jongeren van nu, één ding lijkt mij zeer waarschijnlijk. Ook zij zullen als veertigers en vijftigers nieuwsberichten lezen over teruglopende prestaties van jongeren. ‘Wij’, zullen ze tegen elkaar mopperen, ‘wisten tenminste nog hoe je in de klas een iPad moest bedienen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.