Weblog

Doek valt na twintig jaar voor fameuze Britse gamestudio Lionhead

Microsoft legt 'bij investeringen en bij de ontwikkeling de focus op games en game-series die de fans het spannendste vinden en die ze willen spelen'. Dus maakten de Amerikanen maandag de sluiting bekend van de legendarische Lionhead Studios, dat het spannende Fable Legends maakte waar de fans naar uitkeken.

Een scène uit Black & White, gemaakt door de Britse Lionhead Studios. Beeld Lionhead Studios

De Amerikanen hebben tien jaar de scepter gezwaaid in Guildford, waar rond de honderd medewerkers zes games het licht lieten zien. Naast een aantal delen uit de rollenspelreeks Fable was dat de filmindustriesimulator The Movies: Stunts & Effects. De studio werd in 1996 opgericht; in 2006 nam Microsoft de boel over.

Lionhead was misschien wel nog bekender om de projecten die vroegtijdig werden afgebroken. Zo was er Project Milo, een game die alle mogelijkheden moest laten zien van de Kinect, de sensor voor Microsofts Xbox 360-spelcomputer die gebruikers spellen laat bedienen met stem en handgebaren. Project Milo, later ook bekend onder de titel Milo & Kate, werd later afgedaan als een technische demonstratie, die nooit als volwaardige game was bedoeld.

Lionhead Studios was ook bekend als het bedrijf van de Britse gamedesigner Peter Molyneux, die er in 2012 ontslag nam om weer een eigen onafhankelijke studio te beginnen. Na Molyneux' verslag verscheen er nog maar één game bij Lionhead, Fable Anniversary, een heruitgave van Fable: The Lost Chapters uit 2005.

Project Milo kwam nooit verder dan een technologische demonstratie voor Kinect, de spraak- en bewegingssensor voor de Xbox 360. Beeld YouTube

Godgames

Faam vestigden Molyneux en Lionhead met hun Black & White-titels, een van de meest gelauwerde godgames waarbij de speler als een soort opperwezen over een aantal dorpen op verschillende eilanden heerst. Black & White is een intrigerende mix van fantasy, strategie en gevechtsgames.

Hoewel ze al in 2001 en 2006 verschenen worden Black & White en het vervolg daarop (Black & White 2) nog steeds verkocht door de Amerikaanse gamesuitgever Electronic Arts.

Over de reden voor de sluiting van Lionhead wordt druk gespeculeerd in de gamesindustrie. Microsoft kondigde maandag ook aan dat het doek valt voor Press Play Studios, in Denemarken, dat verantwoordelijk was voor Max: The Curse of Brotherhood en Kalimba, dat goede recensies kreeg. De Denen werkten aan de titel Project Knoxville. Dat laatste project is geschrapt, net als Fable Legends bij Lionhead.

Dit soort plaatjes is alles wat er sinds maandag rest van Fable Legends. Microsoft heeft de stekker uit dit project getrokken. Beeld Lionhead Studios

Winnaar

Vast staat dat Microsoft in de strijd tussen de huidige generatie spelcomputers, zijn Xbox One en Sony's PlayStation 4, de concurrentie voor moet laten. Uit cijfers die in januari werden gemeld door Electronic Arts blijkt er van de PlayStation 4 ruim 36 miljoen zijn verkocht en van de Xbox One 19 miljoen exemplaren. Van de Wii U zouden 12,6 miljoen stuks in omloop zijn.

Het is tekenend dat Microsoft in zijn financiële verslagen niet langer meldt hoeveel Xbox One-consoles er verkocht zijn.

De 'focus' die Microsoft nu aanvoert als verdediging voor de sluiting van twee studio's zou goed kunnen samenhangen met het feit dat de Xbox One slechts tweede viool speelt. De Kinect, ooit aangekondigd als een revolutie in gaming, speelt helaas in nieuwe games amper nog een rol. Sony ontwikkelt daarentegen een virtual reality-bril voor zijn PlayStation 4. Dat VR wordt een grote toekomst toebedacht.

Microsoft wil zijn achterstand inhalen met het Universal Windows Platform, technologie die ontwikkelaars apps (en dus ook games) laat maken die op elk soort Windows-machine laat draaien - pc's, smartphones, tablets en de Xbox One.

Die strategie is Microsoft op kritiek komen te staan vorige week bij monde van Tim Sweeney, medeoprichter van de Amerikaanse gamestudio Epic Games. Die stelt dat Microsoft voor UWP-games een licentie vereist die het ontwikkelaars onmogelijk maakt om games ook voor andere platforms (besturingssystemen, spelcomputers) uit te brengen.

Microsoft ontkent dat het UWP een gesloten systeem is: ontwikkelaars zijn in staat om hun games om te zetten naar het iOS (de motor van de iPhone en de iPod) en Android (van Google).

Microsoft Xbox One met controller (rechts) en Kinect-sensor (boven) die spraak- en gebarenbediening mogelijk maakt. Beeld Microsoft
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden