Dit titanen ros had iets goedkoper gemogen

De Van Nicholas Deveron beschikt over twee noviteiten: de versnelling van Pinion en het titanium frame. Maar zijn die de prijs waard?

Beeld Volkskrant Infographics

Nee, het is géén motortje, dat ding rond de trapas van de Van Nicholas Deveron. De vraag kwam onderweg nogal eens voorbij en de verwarring is begrijpelijk, maar wel wat zuur. Rij je op een state-of-the-art trekkingfiets, gemaakt van de beste materialen, denken mensen dat je op een veredelde Spartamet freewheelt.

Vanwaar dat misverstand? E-bikes, fietsen met elektrische trapondersteuning, lijken stilaan te kiezen voor de middenmotor. Waar de trapondersteuner voorheen in voor- of achterwiel zat verwerkt, wordt hij tegenwoordig vooral in het midden gemonteerd, rond de trapas. En dat is precies de plek waar ook de revolutionair nieuwe versnellingsnaaf van de Deveron zit.

Nu is die Deveron een fiets met meer noten op zijn zang, wat gezien zijn prijs ook wel mag, maar eerst even die versnelling, want dat is toch wel de belangrijkste noviteit.

Versnelling

Nog niet zo lang geleden had een stadsfiets een gesloten (naaf)versnellingssysteem en een toerfiets een derailleur. De laatste was lichter en had normaal gesproken een groter bereik en meer versnellingen met een kleiner onderling verschil. De eerste die aan dat onderscheid morrelde was het Duitse echtpaar Rohloff, dat eind vorige eeuw een naafsysteem uitvond dat veertien versnellingen kende met een afdoende bereik. Voordeel: veel onderhoudsarmer en minder kwetsbaar dan de derailleur. Nadeel: zwaarder. Het duurde even, maar sinds begin deze eeuw begon de Rohloffnaaf aan een gestage opmars in vooral de stoerdere toerfietsen die, bijvoorbeeld, met het vliegtuig vervoerd moesten worden omdat de berijders ervan in verre windstreken over slechte wegen gingen fietsen.

Uit hetzelfde land als Rohloff kwamen de twee jongens die in het research-en-developmentcentrum van Porsche werkten en die in 2006 begonnen aan de ontwikkeling van een nog beter versnellingssysteem. Hun Pinion P1.18 wordt sinds 2011 in fietsen gebouwd en zit nu dus ook in het nieuwste topmodel van Van Nicholas, de Deveron. Het is net als de Rohloff een gebruiksvriendelijk systeem: je hebt bij het handvat één versnellingshendel en om te schakelen hoef je het trappen nauwelijks te onderbreken (op twee overgangen na; zie inzet op rechterpagina). Maar net als met de Rohloffnaaf is gewicht een minder voordelig aspect. Die laatste maakt de fiets 1.650 gram zwaarder, de Pinion 2.700 gram. Dat kan een bezwaar zijn, maar in ogenschouw nemend dat de Deveron een toerfiets voor het zwaarste werk is, is het een overkomelijk bezwaar. Zo zijn de bagagedragers ook bepaald niet licht - degelijkheid en duurzaamheid zijn pijlers van deze fiets.

En dat terwijl je wel een hoge prijs betaalt voor het materiaal waarvan het frame is gemaakt: titanium, twee keer zo sterk als aluminium en bijna twee keer zo licht als staal; twee metalen die normaal gesproken door fietsenbouwers worden gebruikt en die zich makkelijker en dus minder kostbaar laten verwerken.

Oké, is het bij deze fiets dan misschien niet voor het gewicht, titanium is ook gewoon erg mooi. Het van nature matte uiterlijk blijft lang ongeschonden; oppervlakkige krassen poets je eenvoudig weg. In combinatie met onderdelen waarop niet bezuinigd is - integendeel: de eigen fietsbel kost 89 euro - resulteert dat in een, gezien zijn gewicht, zeer soepel fietsende trekking bike.

Sintnicolaas

Het Nederlandse fietsenmerk Van Nicholas is in 2006 begonnen door Jan-Willem Sintnicolaas. Nieuw en uniek aan zijn fietsen: een titanium frame. Hij verkocht zijn bedrijf in 2012 aan de Accell-groep (Koga, Batavus). Die wilde met het merk de nichemarkt betreden die exclusiever is dan die waarop de ook niet misselijke Koga’s zich begeven.

Titanium

En dat terwijl je wel een hoge prijs betaalt voor het materiaal waarvan het frame is gemaakt: titanium, twee keer zo sterk als aluminium en bijna twee keer zo licht als staal; twee metalen die normaal gesproken door fietsenbouwers worden gebruikt en die zich makkelijker en dus minder kostbaar laten verwerken.

Oké, is het bij deze fiets dan misschien niet voor het gewicht, titanium is ook gewoon erg mooi. Het van nature matte uiterlijk blijft lang ongeschonden; oppervlakkige krassen poets je eenvoudig weg. In combinatie met onderdelen waarop niet bezuinigd is - integendeel: de eigen fietsbel kost 89 euro - resulteert dat in een, gezien zijn gewicht, zeer soepel fietsende trekking bike.

Gereden Van Nicholas Deveron Pinion, trekking bike met titanium frame, Pinionversnellingsnaaf en kunststof aandrijfriem
Gewicht 17,7 kg
Verkrijgbaar met vaste framematen en custom made
Prijs vanaf euro 5.611 (ketting) en euro 5.820 (riem); los frame euro 1.999, gereden exemplaar euro 7.981

Oordeel

Het oordeel of het verschil met een aluminium of stalen frame en een Rohloffnaaf het geld waard is, durft Blik niet voor zijn rekening te nemen. De stijfheid van het frame voldeed, maar we hebben niet met zware bepakking gefietst. Het schakelen met Pinion en Rohloff lijkt verdomd veel op elkaar en na een week waren we er niet uit welk systeem prettiger was. Het grotere bereik van de 18 versnellingen van Pinion ten opzichte van de 14 van Rohloff biedt op de Nederlandse wegen geen voordeel; de kleinere stappen per versnelling vonden we wel een merkbare verbetering.

Dus willen we 'm, de Deveron? Graag, maar wel voor iets minder geld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden