Dit is Sony's poging tot de verovering van de virtual reality-markt

Virtual reality is een prille technologie met nog veel ruwe kantjes. Dat geldt ook voor de VR-bril van Sony voor de PlayStation 4.

Batman Arkham VR. (Zie kader).Beeld Warner Bros

Ik heb niets met grote hoogten, haaien of hooligans. Maar de afgelopen week stond ik op de dakrand van een wolkenkrabber, daalde ik af in de oceaan en pleegde een spectaculaire juwelenroof . Alleen van de vlucht door een asteroïdenzwerm in een ruimterobot werd ik wat misselijk.

Kortom, ik ben veel heldhaftiger dan ik altijd had aangenomen. Tenminste: in virtual reality.

De afgelopen week bracht Sir Edmunds techdesk uren door met een halve bromfietshelm op het hoofd. Dat was de PlayStation VR, te koop sinds donderdag. Het is Sony's poging tot de verovering van de jonge markt voor virtual reality, met schijnwerelden geschapen door de computer. Die markt viel tot dusver in drie categorieën uiteen: armeluis-VR met een kartonnen bril waarin je je smartphone steekt, een luxere versie daarvan gemaakt door Samsung en Oculus (een onderdeel van Facebook) en de volwaardige brillen van Oculus en mobieltjesmaker HTC die worden aangedreven door krachtige pc's.

(Tekst gaat verder onder afbeelding).

Bound. (Zie kader).

Sony heeft de primeur van een vierde categorie: de eerste VR-bril voor spelcomputers.

Op papier heeft Sony van de volwaardige VR-producten de beste papieren. De PlayStation VR kost 'maar' 399 euro en is goedkoper dan de Rift van Oculus (699 euro) en de Vive van HTC (959 euro). Je hebt een PlayStation 4-spelcomputer nodig. Die is goedkoper (vanaf 278 euro) dan de pc's van rond de 1.200 euro die nodig zijn voor de Oculus en Vive. Van de PlayStation 4 staan er 40 miljoen in huiskamers en op hobbyzolders. Potentieel een aantrekkelijke markt.

Maar hoe aantrekkelijk is de PlayStation VR? Om te beginnen: met alleen een PlayStation 4 en een VR-bril ben je er niet. De set-up vereist ook een PlayStation-camera (54 euro), liefst ook twee Move-bedieningspookjes (73 euro) en een televisie. Dat brengt de totale som op iets meer dan 800 euro (minus tv).

(Tekst gaat verder onder afbeelding).

VR Worlds.Beeld SIE London Studio

Voor dat geld krijgen we van Sony een bril, een klein kastje dat voornamelijk driedimensionaal geluid brengt naar de VR en een afzichtelijke spaghetti aan dikke kabels die bril, kastje, spelcomputer, camera en tv aan elkaar knoopt. De werkplek oogt als een slagveld.

Dat leed is allemaal vergeten als we de bril opzetten (al was het maar omdat we die chaos dan niet zien). Bedenk hoe anders een film er uitziet in een IMAX-bioscoop dan op een plat tv-scherm. Vermenigvuldig die ervaring met een factor duizend voor VR-games. Dat effect heeft goede virtual reality op de PlayStation.

Gotham City, de biotoop van Batman, ziet er in Batman Arkham VR veel imposanter uit dan in alle andere computerspellen met de wreker met cape. Je houdt tegen beter weten je adem in als je virtueel afdaalt in de diepzee in Ocean Descent, een van de vijf minigames in VR Worlds. Helemaal adembenemend is de bizarre wereld van Bound, met een kolkende zee van blokken en vloeren en wanden die uiteenvallen als het personage als een balletdanser door het beeld hupt. Bijzonder is dat anderen op tv kunnen zien wat de VR-brildrager ziet. Er zijn al games op komst waarbij 'gewone' spelers tegen of met de VR-gamer spelen.

(Tekst gaat verder onder afbeelding).

De demodisc. (Zie kader).Beeld Guerilla Games Cambridge

Indrukwekkend wil niet zeggen dat het technisch allemaal perfect is. Vlak voor onze neus zien elementen en taferelen er scherp uit, achtergronden en bewegende objecten zijn vaak vager. Bij beelden met veel zwart lijkt het wel alsof we door een soort kaasdoek blikken. Het is geen dealbreaker, maar wie er niet op berekend is denkt dat zijn VR-brillenglazen vuil zijn, of defect.

De PlayStation moet je bewegingen en locatie bepalen om te weten wat je in een game doet, waar je bent en waar je naar toegaat. Daarvoor traceert de camera de blauwe lichten op de VR-bril. Deze manier van tracking gaat niet zonder haperen: games liepen soms vast als we het uit zicht van de camera raakten of ons helemaal omdraaiden. Een sleutel die je in Batman Arkham VR uit je handen laat vallen, kun je niet oprapen: de Move-pookjes, onze 'handen', gingen te veel uit beeld.

Objecten hanteren is omslachtig, zowel met de standaardbediening van de PlayStation (Dualshock-controller) als met de Move-pookjes. Het alternatief in sommige games - een personage of een robot besturen met je hoofd - kan snel leiden tot een enkeltje Braakhuizen. Misselijkheid is een reëel probleem in sommige 'beweeglijke' games. Sowieso houdt je het niet langer dan een uur uit met de PlayStation-VR op je hoofd. Het is vermoeiend en warm.

Hebben we daarmee nou de PlayStation VR afgeserveerd? Nee. Sony heeft binnen de beperkingen van een prille technologie een boeiend product weten te maken.

Wie kan leven met die restricties (en een leeg spaarvarken) kan heldhaftig leven in Gotham City, op de bodem van de oceaan en in de Britse onderwereld.

Vier PlayStation VR-ervaringen die je niet moet missen

1-) De demodisc
Sony levert bij zijn VR-bril een schijfje met korte demonstratieversies van acht games. Daaronder Headmaster, waarin je doelpunten moet scoren door te koppen en R.I.G.S. Mechanized Combat League, een game waarin je in een reuzenrobot door hoepels moet springen.

2-) Batman Arkham VR
Bevrijdt je innerlijke Batman in deze game van Rocksteady Studios, die de wereld al een sliert aan uitstekende spellen met de wrekende vleermuisman naliet.

3-) Bound
Psychedelische trip door decor van kantelende en golvende blokken waarin we een mysterieuze, gemaskerde vrouw als een balletdanseres over het scherm zien dartelen. Tart elke beschrijving, eigenlijk.

4-) VR Worlds
Bundel van vijf korte games. Luge is een mager racespel en het mooie Ocean Descent speel je één keer. Dan is de verrassing er wel af. Hoogtepunt is The London Heist, waarin je meespeelt in wat een bandietenfilm van Guy Ritchie lijkt. Danger Ball is een soort futuristisch pingpongspel. In Scavengers Odyssey verkennen we een asteroïdengordel en verlaten ruimteschepen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden