Dit beestje liet zijn jonkies meeliften

Dit beestje leefde zo'n 430 miljoen jaar geleden op de zeebodem. Wetenschappers noemen hem de vliegeraar, naar het beroemde boek van Khaled Hosseini. Die naam dankt het beestje aan de bijzondere manier waarop het zijn jonkies bij zich draagt.

null Beeld D. Briggs, D. Siveter, M. Sutton, D. Legg
Beeld D. Briggs, D. Siveter, M. Sutton, D. Legg

De kleintjes zitten in minuscule capsules die als vliegers aan het lichaam van de ouder bungelen; de gele 'aanhangsels' op de foto. Britse onderzoekers ontdekten een fossiel van het vreemde beestje in het Engelse graafschap Herefordshire. Ze gaven het de naam Aquilonifer spinosus. Het Latijnse woord 'aquila' betekent vlieger of adelaar.

De vliegeraar heeft een uitwendig skelet en was ongeveer 1 centimeter lang. Schaaldieren hebben verschillende manieren om hun eitjes en embryo's te beschermen tegen roofdieren - ze houden ze bijvoorbeeld onder hun rugschild of in een soort buidel totdat ze groot genoeg zijn om te worden vrijgelaten. De 'vlieger-methode' was tot nu toe onbekend.

Volgens de wetenschappers, die hun studie publiceerden in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS, was deze manier om het kroost groot te brengen waarschijnlijk geen evolutionair succes en is de vliegeraar daarom uitgestorven. Op basis van het fossiel maakten ze een reconstructie van het beestje.

null Beeld D. Briggs, D. Siveter, M. Sutton, D. Legg