Dit apparaat ontdekte 72 nooit eerder gevonden sterrenstelsels

Dit bizar ogende apparaat heeft 72 nooit eerder gevonden sterrenstelsels gevonden en nieuwe inzichten opgeleverd over het ontstaan van sterren in de prille jeugd van het heelal. De Europese Zuidelijke Sterrenwacht presenteerde woensdag de flinke onderzoeksoogst van de Multi Unit Spectroscopic Explorer (Muse).

De Multi Unit Spectroscopic Explorer (Muse). Beeld Eric Le Roux / Service Communication / UCBL

De kronkelige slangen van dit hightech­instrument zijn voor de koeling. De detectoren in het hart van Muse worden gekoeld tot 110 graden onder nul, zodat ze extra gevoelig zijn. Het instrument hangt achter de Europese Very Large Telescope, een van de grootste telescopen ter wereld, gebouwd op een bergtop in de Chileense Atacama-woestijn.

Muse maakt foto's van het heelal. Van elke pixel op de foto legt hij ook het spectrum vast: hoeveel straling wordt er uitgezonden op elke afzonderlijke golflengte. Zo kun je in één klap de afstanden, samenstelling en bewegingen onderzoeken van vele honderden verre sterrenstelsels.

Het onderzochte stukje sterrenhemel is het Hubble Ultra Deep Field. De Hubble Space Telescope fotografeerde daar eerder bijna tweeduizend verre sterrenstelsels op meer dan tien miljard lichtjaar afstand. Rond veel van die stelsels ontdekte Muse uitgestrekte wolken van waterstofgas. 'Waarschijnlijk het reservoir waaruit de stelsels zijn ontstaan', zegt Jarle Brinchmann van de Leidse Sterrewacht.

De 72 stelsels die Muse vond waren nooit eerder gezien doordat hun schamele licht maar op één specifieke golflengte wordt uitgezonden. Volgens Brinchmann zijn het in feite grote waterstofwolken waarin de geboorte van de allereerste sterren nog maar net op gang is gekomen.