Dino's stampten in Schotland

Bijzondere pootafdrukken van dinosaurussen bekijken? Dat  kan tegenwoordig ook in Schotland. Op het eiland Skye hebben paleontologen zo'n vijftig afdrukken gevonden van rond struinende langnekdino's, die destijds - zo'n 170 miljoen jaar geleden - overigens wel nog een stuk kleiner waren dan de giganten uit Jurassic Park.  De afdrukken zijn bijzonder, omdat ze kriskras door elkaar staan, schrijven de Schotse onderzoekers in vakblad Scottish Journal of Paleontology. Dat duidt op planteneters die misschien wel met elkaar iets aan het doen waren, opperde hoofdonderzoeker Stephen Brusatte al tegen Amerikaanse journalisten: 'We zien ze met elkaar omgaan en met hun omgeving.' Ook lijkt het erop dat de langnekken roofdieren aantrokken: onder de afdrukken bevinden zich ook enkele die kennelijk van een vleesetende dino zijn. De poten werden in 2016 bij toeval ontdekt door een student die op zoek was naar andere fossielen.

Beeld AFP